Disputas: Kristin Hjorthaug Urstad - Transplantasjon

Cand.san. Kristin Hjorthaug Urstad ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor): Patient Education for Renal Transplant Recipients.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Maj-Britt Råholm, Avdeling for helsefag, Høgskulen i Sogn og Fjordane, Sogndal

2. opponent: Avdelingsoverlege Knut Aasarød, Avdeling for nyresykdommer, Medisinsk klinikk, St. Olavs Hospital HF, Trondheim

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Anne Cathrine Staff, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo

Disputasleder

Professor Harald Lindberg, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo

Veileder

Hovedveileder: Professor Astrid Klopstad Wahl, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Sykepleier og forsker Kristin Hjorthaug Urstad har i sin doktorgrad funnet ut at individualisert pasientundervisning  som starter i tidlig postoperativ fase og som varer over tid fremmer nyretransplantertes muligheter til  å mestre livet som transplantert. Nyretransplantasjon er ansett som det beste alternativet for pasienter med alvorlig nyresykdom. Samtidig stilles det krav til pasientene om å ta vare på sitt nye organ og sin helse, noe som inkluderer et nøyaktig livslang immundempende medisinregime, observasjon av nyrefunksjon og forebygging av bivirkninger av behandlingen.  For et vellykket resultat av transplantasjonen er det derfor nødvendig at pasientene innehar  kunnskap om disse forholdene.

Studien avdekker også at det finnes lite forskning  om effekten av pasientundervisning for  denne pasientgruppen.  Videre viser studien at nyretransplanterte pasienter kan ha behov for økt undervisning etter transplantasjonen, utover det som nå tilbys. Ved å måle pasientenes kunnskap om vesentlige faktorer som medisiner, tegn  på avstøting og livsstil  kort tid før utskrivelse, fant man at en del pasienter manglet nødvendig kunnskap. I studien ble også en  undervisningsintervensjon bestående av fem strukturerte, individuelle, ukentlige veiledninger med fokus på å tilpasse undervisningen til hver pasientens behov og ståsted. Effekten av intervensjonen ble undersøkt i en randomisert, kontrollert studie som inkluderte 159 nyretransplanterte pasienter.  Intervensjonen viste seg å ha gunstig effekt på deltagernes kunnskap om faktorer knyttet til livet etter transplantasjonen og grad av etterlevelse  i form av  pasientens dokumentering av egen nyrefunksjon. Etter seks måneder viste det seg at pasientene som mottok intervensjonen  hadde økt mestringsforventning av og bedre mental  helse sammenlignet med kontrollgruppen.

På bakgrunn av resultatene fra studien oppfordres det til å styrke  pasientundervisning til nyretransplanterte pasienter.

For mer informasjon, ta kontakt med Christine Barland.

Publisert 6. mai 2013 14:16