Disputas: Lena Virta - Fysioterapi

MM.Sc. Lene Virta ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor):Physiotherapy and shoulder pain; Coactive collaboration, supervised exercises in patients on a waiting list for surgery, and cost-of-illness in primary care.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Karin Harms-Ringdahl, Karolinska Institutet, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Sektionen för sjukgymnastik, Huddinge, Sverige

2. opponent: Professor Agneta Yngve, Høgskolen i Oslo og Akershus, Kjeller, Norge

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Frank Becker, Institutt for klinisk medisin, Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Sunnaas sykehus, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Førsteamanuensis Torill Sauer, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Docent Rikard Eriksson, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap Institutionen för sociala och psykologiska studier, Karlstad universitet, Sverige

Veiledet trening ved skuldersmerte

Skuldersmerte er utbredt, og uten adekvat behandling kan tilstanden føre til langvarige plager og høye kostnader for pasienten, helsevesenet og samfunnet. I sin tverrfaglige avhandling: ”Physiotherapy and shoulder pain; coactive collaboration, supervised exercises in patients on a waiting list for surgery, and cost-of-illness in primary care” viser Lena Virta og medarbeidere hvordan ulike behandlingsmetoder påvirker disse kostnadene.

Tidligere studier har vist at pasienter med subakromiale skuldersmerter har effekt av veiledet trening. Denne behandlingsmetoden har som første mål å “gjenopprette” tilfredsstillende muskelaktivering og bevegelsemønster. Elementer ved treningen ble undersøkt i en videostudie og samhandlingen mellom fysioterapeut og pasient ble fremhevet. Metoden ble benyttet på et lokalt sykehus, der 97 pasienter som var vurdert som kandidater for kirurgi ble tilbudt veiledet trening. Av disse var det 71 som ikke ønsket operasjon etter gjennomsnittlig to måneder med trening. En kostnadsanalyse viste at en femtedel av pasientene som ble behandlet for skuldersmerter i primærhelsetjenesten stod for nesten halvparten av helsekostnadene og for 90% av de totale kostnadene, hvorav 84% var for sykefravær. Fysioterapi utgjorde hoveddelen av helsekostnadene men bare en liten del av totalkostnadene.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland

Publisert 7. mars 2013 15:44 - Sist endret 21. mars 2013 09:40