Disputas: Hui Zuo - Epidemiologi

M.phil Hui Zuo ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Diabetes in a transitional society: a population-based epidemiological study in Jiangsu Province, China.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor V. Mohan, University of Madras, Madras, India

2. opponent: Professor Trond Jenssen, Avdeling for organtransplantasjon, Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet, Oslo

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Per Hjortdahl, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Professor Gerd Holmboe-Ottesen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

På grunn av urbanisering, økonomisk velstand og livsstilsendringer har Kina blitt ett av stedene i verden hvor diabetes er mest utbredt. Forskning på diabetes og andre kroniske sykdommer er derfor veldig viktig. Også økningen i ”metabolsk syndrom” (MS) er meget høy. Felles for alle kroniske sykdommer er insulinresistens. Likevel er det få befolkningsstudier innen diabetes og andre kroniske sykdommer i områder med stor økonomisk framgang i Kina.

Målsetningen med studiet var å se på prevalensen av diabetes og MS i den voksne befolkningen i Jiangsu provinsen, et område med høy økonomisk vekst. Videre har vi identifisert potensielle risikofaktorer for diabetes og MS inkludert sosioøkonomiske faktorer, kostholdsmønstre og livsstil basert på tverrsnittundersøkelser. Vi har samlet data gjennom spørreskjemaer, antropometriske målinger og biokjemiske prøver.

Våre resultater viser en høy prevalens av diabetes, prediabetes og MS blant middelaldrende og eldre i Jiangsu provinsen i Kina. Vi har også identifisert modifiserbare og ikke-modifiserbare risikoindikatorer assosiert med diabetes, prediabetes og MS. I tillegg har vi identifisert kostholdsmønstre, ulike typer av fysisk aktivitet og søvnvarighet (lengde på søvn) som påvirker/som har sammenheng med insulinresistens.

Denne avhandlingen gir oss nye opplysninger om diabetes og vil kunne brukes som et utgangspunkt ved forebygging av diabetes (og trolig andre kroniske sykdommer?) i et befolkningsområde med sterk voksende velstand med livsstilsendringer i Kina.

For å unngå enorme behandlingskostnader og store menneskelige lidelser, må det igangsettes flere intervensjonsprogrammer og forebyggende tiltak (basert på opplysninger i vårt studie) mot diabetesepidemien.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 9. jan. 2013 14:46 - Sist endret 18. jan. 2013 13:55