Disputas: Birgitte Ahlsen - Medisin og helsefag

Master i helsefagvitenskap Birgitte Ahlsen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Making sense of chronic muscle pain. Analyzing gender in illness narratives

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Docent Anncristine Fjellman-Wiklund, Umeå universitet, Sverige
  • 2. opponent: Professor Vibeke Lohne, Institutt for sykepleie, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Arnstein Finset, Avdeling for medisinsk adferdsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Kristin M. Heggen, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Kari Nyheim Solbrække, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

I PhD avhandlingen Making sense of chronic muscle pain undersøkes forholdet mellom det å leve med kronisk smerte og kulturelle normer for mannlighet og kvinnelighet.  Selv om kroniske smerter statistisk sett  forekommer like ofte blant menn som kvinner har det fram til i dag blitt ansett som en typisk kvinnelidelse. I avhandlingen er det derfor spesielt menn som står i fokus. Studiens hovedfunn er at menn gjennom sine sykdomsberetninger uttrykker stor grad av personlig sårbarhet og ønsker om mer inkluderende fellesskap. Dette er erfaringer og ønsker som vanligvis har blitt tilskrevet kvinnelige pasienter og som dominerende normer for mannlighet gjør det utfordrende for menn å dele med andre, helsepersonell inkludert.

Rammeverket i avhandlingen er en kombinasjon av narrative tilnærminger til sykdom og helse og  sosialkonstruktivistiske forståelser av kjønn. Studien får særlig fram mennenes behov for å reparere en skadet selvfølelse og høre til i et fellesskap og hvordan dette samtidig er intimt flettet sammen med en tradisjonell mannlig forståelse av sykdom som et konkret kroppslig problem forårsaket av ytre forhold. Studien viser også at mennene uttrykker sterk tiltro til hjelp av helsevesenet for å komme videre i livet, en orientering som tradisjonelt har blitt tilskrevet kvinnelige pasienter. Kvinnenes fortellinger i studien uttrykker sårbarhet og uavklarte sosiale relasjoner, men viser samtidig også kvinner som har tatt grep i eget livet for å bedre egen helse.

I denne avhandlingen blir kunnskapsbaserte forståelser av kvinner og menns helseatferd som totalt forskjellig utfordret.  Avhandlingen viser også klart at sykdomsfortellinger er en måte for den som er syk å gjøre egne erfaringer forståelige for seg selv og andre, samt å legge grunnlag for mulig endring av eget liv.  I denne avhandlingen argumenterer Ahlsen for betydningen av at helsepersonell bør lytte til pasienten med en særlig sensitivitet for hvordan kulturelle kjønnsnormer kan ha betydning for fortellingens utforming og dens iboende referanser til pasientens faktiske behov og individuelle livsbetingelser.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 21. feb. 2014 13:13 - Sist endret 26. feb. 2014 09:31