Prøveforelesning
Bedømmelseskomité
- 1. opponent: Professor Hanne Warming, Roskilde Universitet, Danmark
- 2. opponent: Professor Jan-Kåre Breivik, AHS, Høgskolen i Bergen
- 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Gunnar Tellnes, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Leder av disputas
Professor emeritus Dag Bruusgaard, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Hovedveileder
Professor Benedicte Ingstad, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Sammendrag
Barn med funksjonsnedsettelse opplever det sårbart å bli satt utenfor i beslutninger når de er i kontakt med spesialisthelsetjenesten. Dette viser Wenche Bekken i sin doktorgradsavhandling.
Barn med funksjonsnedsettelse går jevnlig til legekontroll og blir vurdert av helsepersonell. Forskning viser at disse barnas innflytelse i beslutninger som berører deres eget liv er liten. Barna ønsker å ha innflytelse over avgjørelser som berører deres liv.
I avhandlingen 'Children's Participation in Paediatric Rehabilitation' – An exploration of consultation practices, har Bekken intervjuet barn om hvordan de opplever å bli vurdert av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten. Barna mener det er viktig at helsepersonell i tillegg til å vurdere funksjonstapet lytter mer til erfaringer barn selv har fra dagliglivet, og tanker de har om fremtiden. Fokus på mestring i hverdagslivet gir en opplevelse av å bli sett for den de er. Det er viktig for barna at spesialistene ser og aksepterer opplevelsen de har av å være som andre barn selv om de har en funksjonsnedsettelse. Det styrker selvfølelsen deres. I undersøkelsen har Bekken også intervjuet og observert helsepersonell som jobber med barn. Helsepersonellet synes det er positivt å involvere barn i beslutninger, men erfarer at det kan være utfordrende når det skal tas beslutninger om medisinsk behandling, som for eksempel kirurgisk inngrep.
Avhandlingen viser at barns medvirkning i beslutninger henger sammen med hvordan de involveres i samtalen mellom foreldre og voksen, og på hvilken måte barn blir inkludert når de undersøkes av helsepersonell. Hvilke muligheter barn har til å utfolde seg i undersøkelsesrommet og hvordan de bruker leker og utstyr har også betydning for deres deltakelse i beslutninger.
Det understrekes også i avhandlingen at det allerede er praksis som kan løftes mer frem for å underbygge rettigheter nedfelt i lovverket.
Kontaktperson
For mer informasjon, Kari-Anne Bjørnerud