Disputas: Espen Saxhaug Kristoffersen - Allmennmedisin/nevrologi

Cand.med. Espen Saxhaug Kristoffersen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Brief Intervention for Medication-Overuse Headache in primary care

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Mattias Linde, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
  • 2. opponent: Professor Bjørn Bjorvatn, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Seniorforsker Philipp Lobmaier, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Emilia Kerty, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Anders Christofer Lundqvist, Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri (Ahus), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Kronisk hodepine på grunn av for mange hodepinetabletter er vanlig og kan håndteres effektivt hos fastlegen.

Kronisk hodepine (hodepine mer enn annenhver dag) rammer 2-5% i befolkningen. Rundt halvparten av tilfellene skyldes for høyt forbruk over lengre tid av smertestillende medisin brukt for hodepine, såkalt medikamentoverforbrukshodepine (MOH).

I sin PhD-avhandling ”Brief intervention for Medication-Overuse Headache in primary care” har lege og forsker Espen Saxhaug Kristoffersen vist at Brief Intervention (BI), en bestemt adferdrettet intervensjon, er en effektiv behandling av MOH som enkelt kan gjennomføres hos egen fastlege i en konsultasjon. Rundt halvparten av pasientene med MOH ble kvitt sin kroniske hodepine.

Saxhaug Kristoffersen og medarbeidere har utviklet og testet denne behandlingsmetoden for MOH i en klynge-randomisert dobbelt-blind studie der 50 fastleger og deres pasienter deltok.  Etter tre og seks måneder ble pasientene fulgt opp med hodepineintervju og undersøkelse hos en hodepineekspert. Etter tre måneder var 67% uten medikamentoverforbruk og 50% var uten kronisk hodepine i behandlingsgruppen. I kontrollgruppen hadde 97% fortsatt medikamentoverforbruk og 94% fortsatt kronisk hodepine. Forskjellene holdt seg over seks måneder.

Saxhaug Kristoffersen og medarbeidere har videre funnet at de aller fleste med kronisk hodepine og medikamentoverforbruk er i kontakt med fastlegen sin, mens få har vært i kontakt med spesialisthelsetjenesten. Så mange som halvparten av de med kronisk hodepine har samtidig et overforbruk av medisiner (mer enn 10-15 dager pr måned). Svært få (3%) bruker forebyggende medikamenter mot sin hodepine, mens mange (62%) har forsøkt alternativ behandling.

Disse funnene tyder på at mange hodepinepasienter bruker ”feil” type medisin for sin hodepine og risikerer å ende opp med en unødvendig og plagsom kronisk hodepine. For disse pasientene med MOH kan BI utført hos fastlegen bidra til en betydelig bedring og langvarig reduksjon av deres hodepineplager.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 23. des. 2013 09:44 - Sist endret 2. feb. 2017 10:03