Disputas: Brita Askeland Winje - Perinatal epidemiologi

Master of Public Health Brita Askeland Winje ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Fetal movement counts and fetal health

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Jane Elizabeth Norman, Queen’s Medical Research Institute, The University of Edinburgh, Skottland
  • 2. opponent: Research coordinator Inger Økland, Kvinne- og barn divisjonen, Stavanger universitetssjukehus
  • 3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Astrid Klopstad Wahl, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Anne Catherine Staff, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

J. Frederik Frøen, Avdeling for internasjonal folkehelse, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo

Sparketelling – et mål på fosterhelse?

Sparketelling brukes flittig av gravide kvinner som et mål på fosterhelse. I sin doktoravhandling tilbakeviser  Brita Askeland Winje en del myter om fosteraktivitet. Studien viser at fosterets aktivitet ikke avtar mot slutten av svangerskapet, slik mange hevder. Kvinnen skal kjenne like mye liv gjennom hele svangerskapet, såfremt hun fokuserer på aktivitet i perioder der barnet normalt er våkent. Overvekt og fedme hos mor eller plassering av morkaken på fremre vegg betyr også lite for mors evne til å gjenkjenne spark. Redusert fosteraktivitet skal tolkes som et mulig risikosignal også hos disse kvinnene.

Winje’s studie omfatter informasjon om sparketelling i siste tredjedel av svangerskapet fra mer enn 2800 kvinner som fødte på 24 ulike sykehus i Norge i årene 2005 til 2011. Studien omfattet også undersøkelser av morkaker for et utvalg kvinner som opplevde lite liv.

Sparketelling, der mor daglig tar tiden det tar å telle ti spark, har blitt foreslått for å hjelpe kvinner å gjenkjenne redusert fosteraktivitet, som kan være et tegn på et sykt eller sårbart foster. Studien viser at faste grenser for hva som er «lite liv» har liten verdi og bør kommuniseres med varsomhet.

For øvrig fant Winje at gravide kvinners telling av fosterbevegelser i liten grad inneholdt viktig klinisk informasjon. Dette ble bekreftet av undersøkelser av morkaker etter fødsel. Men selv om antall spark ikke inneholdt slik informasjon, kan sparketelling likevel være nyttig, hvis det medfører at kvinner blir mer oppmerksomme på fosteraktivitet og bedre i stand til å gjenkjenne viktige endringer i sitt barns aktivitetsmønster. Mors opplevelse av betydelig og vedvarende endring i fosteraktivitet skal tas på alvor.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 10. jan. 2014 10:42 - Sist endret 2. feb. 2017 10:03