Prøveforelesning
Bedømmelseskomité
- opponent: Senior researcher Heidi Anttila, Welfare department; Ageing, Disability and Functioning, National Institute for Health and Welfare, Helsinki, Finland
- opponent: Universitetslektor Pia Ödman, Institutionen för Medicin och Hälsa, Linköpings universitet, Sverige
- medlem av bedømmelseskomiteen: Professor emeritus Terje Terjesen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
Leder av disputas
Førsteamanuensis Atle Fretheim, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Hovedveileder
Førsteamanuensis Reidun Jahnsen, Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Oslo og Akershus
Sammendrag
Intensiv trening til førskolebarn med cerebral parese og foreldrenes opplevelse av familiesentrerte tjenester
Daglig målrettet praktisering av hverdagsferdigheter, som å gå, sitte, spise og leke hjemme og i barnehagen, øker frekvensen av trening og kan fremme læring av hverdagsferdigheter hos førskolebarn med cerebral parese (CP). Intensiv trening på PTØ-kurs over tre uker syntes å gi liten tilleggseffekt til vanlig trening, sammenliknet med venteliste og vanlig trening på hverdagsferdigheter hos barn fra tre til seks år med CP. Dette kan skyldes at barna trente ofte hjemme og i barnehagen, mens de stod på venteliste eller etter at de hadde vært på PTØ-kurs. Foreldrene rapporterte at de i liten grad fikk generell informasjon av helsepersonell i primærhelsetjenesten om CP diagnosen og behandlingsalternativer.
Forsker Hilde T. Myrhaug har i sin avhandling undersøkt karakteristika og effekt av intensiv trening til førskolebarn med CP, og foreldrenes erfaring med familiesentrerte tjenester i primærhelsetjenesten. Dette er undersøkt i en spørreskjemaundersøkelse, systematisk oversikt (SR) og en randomisert kontrollert studie (RCT).
Intensiv trening ble identifisert som treningssesjoner mer enn to ganger per uke, daglig praktisering av hverdagsferdigheter eller som en kombinasjon.
SRen viste liten eller ingen forskjell mellom intensiv trening sammenliknet med vanlig trening eller sammenliknet med en annen intensiv trening. Både spørreskjemaundersøkelsen og RCTen viste at barna trente ofte på hverdagsferdigheter hjemme og i barnehagen. Avhandlingen foreslår at to til tre treningssesjoner per uke uten hjemme trening neppe kan defineres som intensiv trening. Foreldrene til førskolebarn med CP rapporterte at primærhelsetjenesten har forbedringspotensial i forhold til å møte familiens behov om informasjon og deltakelse i beslutninger. Resultatene er usikre på grunn av få deltakere i RCTen og lav svarprosent i spørreskjemaundersøkelsen.
Kontaktperson
For mer informasjon, kontakt Fredrik E. Christiansen