Disputas: Gro Gujord Tangen - Fysioterapi

M.Sc. Gro Gujord Tangen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mobility and cognition in patients with cognitive impairment and Alzheimer’s disease.

Gro Gujord Tangen. Foto: UiO

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Docent Erik Rosendahl, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Umeå Universitet, Sverige
  2. opponent: Førsteamanuensis Claudia Rodriguez-Aranda, Institutt for psykologi, Universitetet i Tromsø
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jørund Straand, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Hanne Dagfinrud, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Anne Marit Mengshoel, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Det er klar sammenheng mellom mobilitet og kognisjon hos pasienter med kognitiv svikt og Alzheimer sykdom viser studier utført av fysioterapeut og forsker Gro Gujord Tangen.

Demens er vanligvis forbundet med hukommelsesproblemer og atferdsendringer, imidlertid påvirkes også mobilitet, slik som gange, balanse og romlig orienteringsevne. Konsekvenser av redusert balanse og romlig orienteringsevne kan være dramatiske, slik som at pasienter faller eller går seg bort. I sin avhandling Mobility and cognition in patients with cognitive impairment and Alzheimer’s disease har Gro Gujord Tangen undersøkt mobilitet hos hjemmeboende pasienter med mild grad av kognitiv svikt og Alzheimer sykdom. I en av studiene fant Tangen at alle aspekter ved balanse ble økende svekket jo mer alvorlig grad av kognitiv svikt pasientene hadde. Tap av romlig orienteringsevne er et mer velkjent symptom for pasienter med Alzheimer sykdom, men er likevel i liten grad undersøkt i klinisk praksis. Ved å la pasientene gå gjennom en todimensjonal labyrint viste Tangen og medarbeidere at selv pasienter som kun har en mild grad av kognitiv svikt, og som ikke fyller demenskriteriene, hadde vansker med romlig orienteringsevne. I begge disse studiene fant man en sterk sammenheng mellom mobilitet og evnen til fleksibel, målrettet atferd (eksekutiv funksjon). Pasientene i disse studiene ble hovedsaklig rekruttert fra Oslo Universitetssykehus. I tillegg har Tangen i samarbeid med forskere i Malmø undersøkt mobilitet hos yngre personer (under 65 år) med demens. Funnene fra denne studien viste at pasienter med Alzheimer sykdom hadde bedre mobilitet enn pasienter med andre typer demenssykdommer. Det viste seg imidlertid at pasientene med Alzheimer sykdom hadde redusert mobilitet ved målinger ett år etterpå.

Funnene i denne avhandlingen tyder på at det kan være behov for å igangsette intervensjoner i tidlig fase, for å forebygge unødig funksjonstap hos pasienter med kognitiv svikt og Alzheimer sykdom.

For mer informasjon, kontakt Fredrik E. Christiansen

Publisert 28. apr. 2015 08:54 - Sist endret 28. apr. 2015 08:59