Disputas: Kjetil Garborg – Klinisk effektforskning

Cand.med. Kjetil Kjelstad Garborg ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: «Randomized controlled trials to investigate colonoscopy screening for colorectal cancer».

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Associate Professor Heiko Pohl, Department of Gastroenterology, VA Medical Center, White River Junction, Vermont, USA
  • 2. opponent: Universitetslektor Katja Fall, Institutionen för medicinska vetenskaper, Universitetet Örebro, Örebro, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Knut Lundin, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Lars Aabakken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Michael Bretthauer, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Tykktarmskreft er blant de vanligst kreftformene. Screeningundersøkelser kan redusere forekomst og dødelighet av sykdommen. Koloskopi, en fullstendig undersøkelse av tykktarmen som kan bidra til å redusere både forekomst og dødelighet av tykktarmskreft, benyttes mange steder som screeningmetode. Effekten av koloskopiscreening er imidlertid ikke godt vitenskapelig dokumentert, og undersøkelsen er kostbar, tidkrevende og kan utløse smerter og alvorlige komplikasjoner. Vitenskapelig dokumentasjon på effekt og bivirkninger av koloskopiscreening er viktig for å fastslå om koloskopi er en egnet screeningmetode.

I avhandlingen “Randomized controlled trials to investigate colonoscopy screening for colorectal cancer” har Kjetil Kjeldstad Garborg og medarbeidere beskrevet hvordan en pågående randomisert studie som sammenligner koloskopiscreening mot ingen screening kan belyse effekten av koloskopiscreening på populasjonsnivå. Videre har de vist hvordan oppbygningen av koloskopet kan påvirke pasientopplevd smerte og andre kvalitetsindikatorer ved koloskopiscreening. Endelig har de vist hvordan en ny teknikk med bruk av vann som hjelpemiddel ved innføring av koloskopet kan redusere pasientens opplevelse av ubehag under undersøkelsen.

Resultatene gir kunnskap om hvordan utvikling av utstyr og teknikk kan forbedre screeningdeltagernes opplevelse av koloskopiundersøkelsen.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 10. okt. 2016 08:56 - Sist endret 12. okt. 2016 14:25