Disputas: Gonggalanzi – Epidemiologi

M.Phil. Gonggalanzi ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): «Aspects of Acute Mountain Sickness among Travellers to Tibet».

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• Førsteopponent: Professor John Andrew Hardie, Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen
  • Andreopponent: Clinical Associate Professor, Li Ming Wen, School of Public Health, Sydney Medical School
  • Leder av komiteen: Professor Elin Olaug Rosvold, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Per Lagerløv, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Per Nafstad, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Reiser en til steder som ligger høyt over havet risikerer en å få akutt høydesyke. I sin avhandling undersøker Gonggalanzi forekomsten av og risikoforhold relatert til akutt høydesyke i tre forskjellige populasjoner av reisende til Lhasa, Tibet 3658 meter over havet.  Hun finner en forekomst av akutt høydesyke blant vanlige turister på ca. 37 % og at de som rapporterte en rask oppstigning til Lhasa, de som har vanlig eller dårlig helse og de som var yngre enn 55 år hadde økte risiko for akutt høydesyke, mens tidligere erfaring med tynn luft og de som røykte syntes å ha redusert risiko.  Videre fant hun at forekomsten av akutt høydesyke blant kinesiske studenter som kom fra lavlandet var ca. 38 % mens den var 1.2 % blant Tibetanske studenter som kom tilbake til Lhasa etter et lenger studieopphold i lavlandet. Studentene fikk også målt surstoffmetning og hvilepuls før og etter reisen til Lhasa.  Begge gruppene hadde i gjennomsnitt samme nivåer i lavlandet, men etter reisen hadde de Tibetanske studentene i gjennomsnitt ca. 3 prosentpoeng mindre reduksjon i surstoffmetning og 11 slag mindre økning i hvilepuls.

De kinesiske studentene med laveste surstoffmetningsnivåene hadde den høyeste risikoen for å få akutt høydesyke. Dette gjaldt både for nivåene målt før og etter reisene til Lhasa.

Funnene viser at akutt høydesyke forekommer ganske hyppig blant turister og andre reisende til store høyder spesielt hvis de er uten tidligere erfaring med høydeeksponering. Derimot ser det ut som Tibetanere som har bodd lengre tid i lavlandet, er godt beskytter mot akutt høydesyke når de reiser tilbake til høyden.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 15. jan. 2018 15:23 - Sist endret 15. jan. 2018 15:23