Disputas: Kari Lislerud Smebye

Høgskolelektor Kari Lislerud Smebye ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): : «Decision Making in Dementia Care: A qualitative study».

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• Førsteopponent: Docent Helle Wijk, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet
  • Andreopponent: Professor Kenneth Asplund, Institutionen för vårdvetenskap, Ersta Sköndal Bräcke högskola
  • Leder av komiteen: Førsteamanuensis Lisbeth Thoresen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Astrid Klopstad Wahl, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Marit Kirkevold, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hvordan deltar personer med demens i beslutninger?

Det er en allmenn oppfatning at personer med demens ikke kan delta i beslutninger som angår dem selv og deres helse. Funnene i denne studien viser det motsatte. Brukerne tok selvstendige avgjørelser, delegerte til andre å ta beslutninger eller tok avgjørelser i samråd med andre. Men vi så også eksempler på at pårørende og personalet antok at personen hadde tatt et selvstendig valg, uten at de i tilstrekkelig grad hadde forstått personens egentlige ønsker. Vanlige hindre for deltakelse var redusert mental kapasitet, mangel på valgmuligheter og avvisende holdninger hos andre.

Å kunne påvirke avgjørelser bidrar til styrket identitet og økt livskvalitet. I denne studien så vi at kvaliteten på relasjonene som personer med demens har til pårørende og personalet, kan styrke eller redusere deres opplevelse av verdi som menneske.

Når personer med moderat demens har et ønske om å bo hjemme, kan det oppstå etiske dilemmaer. Ønsket kan komme i konflikt med (1) pårørendes og personalets behov for å beskytte dem mot farer (2) pårørendes og personalets ønske om det de mente var til det beste for brukeren og (3) pårørendes egne interesser.

Hovedmålet med studien var å øke forståelsen for hvordan personer med demens deltar i beslutninger. I alt inngikk ti caser. Hver case besto av personen med demens, nærmeste pårørende og en pleier. Vi samlet inn data gjennom intervjuer og deltakende observasjon. I analysen fant vi ulike mønstre for deltakelse.

Pasient- og brukerrettighetsloven sikrer pasienters rett til medvirkning ved helsehjelp. Vår studie viser hvordan personer med demens kan påvirke beslutninger som angår dem. Graden av påvirkning øker ved å møte dem med holdninger som inviterer til deltakelse, ved å ta hensyn til deres mentale evne avhengig av hvor krevende beslutningen er, og ved å kartlegge deres verdier og preferanser. Personsentrert omsorg og et nært samarbeid mellom pårørende og personalet er nødvendige betingelser.

For mer informasjon

Kontakt Gruppe for forskerutdanning