Tid og sted for prøveforelesning
Se prøveforelesning.
Bedømmelseskomité
- Førsteopponent: Professor Inger Hallström, Institutionen fór hälsovetenskaper, Lund Universitet
- Andreopponent: Professor Solfrid Vatne, Avdling for helse-og sosialfag, Høgskolen i Molde
- Leder av komiteen: Professor Per Lagerløv, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Leder av disputas
Professor Per Nortvedt, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Hovedveileder
Professor Ida Torunn Bjørk, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Sammendrag
Fysisk tvang på barn kan forekomme under medisinske prosedyrer i sykehus. Praksisen er problematisk fordi den potensielt kan være et traume for barnet. Videofilm, feltnotater og intervjuer ble brukt for å studere tvang under innleggelse av perifer venekanyle. Førskolebarn, foreldre, leger og sykepleiere deltok i studien. Det ble utviklet en typologi om barns uttrykk under prosedyren: protest, flukt og resignasjon. Videre ble det identifisert hvordan foreldre og helsepersonell overså barnets sterke protester ved å holde en pågående hverdagslig samtale mens barnet ble holdt fast. Perspektivene til sykepleiere, leger og foreldre ble utforsket. Helsepersonell hadde lite faglig bevissthet om tvang men forsøkte å begrense bruken. De mente at foreldrene påvirket tvangen. Foreldre var usikre på hvilken kvalitet på prosedyren de kunne forvente og hvilken rolle de selv hadde i situasjonen. Resultatene kan bidra til å bedre anerkjenne barns meninger og følelser, og øke bevisstheten om de uklare roller foreldrene er forventet å påta seg under medisinske prosedyrer. Det er videre behov for å utvikle alternativer til tvang.
For mer informasjon
Kontakt Gruppe for forskerutdanning.