Filosofisk poliklinikk. Forsøk på å røske i den medisinske kulturen!

Foredrag ved Edvin Schei, professor ved Det medisinske fakultets Enhet for læring og ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB.

Da Edvin Schei holdt åpningsforedraget i Filosofisk poliklinikk i Bergen i 1998, med tittelen «Fundamentalisme i hvitt. Om makt og autoritetsunderkastelse i medisinen», hadde han allerede i ti år røsket i den medisinske kulturens selvgodhet, med frekt formulerte essays og foredrag som «Legen - et får i ulveklær?» og «Medisin og hjernevask. Hvordan legers virkelighetsoppfatning formes slik at den blir til skade for dem selv og deres pasienter». Om lag tretti år senere er det nærliggende å spørre ham: har noe endret seg?

I dag er Schei professor i allmennmedisin og medisinsk pedagogikk ved universitetet i Bergen. Han er, 160 debattmøter senere, fortsatt leder av Filosofisk poliklinikk - nå på Litteraturhuset i Bergen. Han har skrevet lærebøkene «Hva er medisin» og «Lytt. Legerolle og kommunikasjon». Som ansvarlig for profesjonssøylen på medisinstudiet har Schei skapt faget Pasientkontakt, hvor førsteårs studenter møter alvorlig syke og døende pasienter hjemme, for så å reflektere over hva legerollen handler om. Hans siste publikasjon er «Reflection in medical education: intellectual humility, discovery, and know-how”, publisert i Medicine, Health Care and Philosophy, 2018. På kveldens møte i Medisinsk-filosofisk forum vil Edvin Schei reflektere over refleksjonens plass i medisinsk utdanning og fagutøvelse.

Medisinsk-filosofisk forum

Leger, medisinstudenter og andre som er interessert i medisin, helse og filosofi ønskes med dette velkommen til diskusjonskvelder om medisinsk-filosofiske temaer. I den travle hverdagen gis det lite rom for faglige refleksjoner og diskusjoner med medisinsk-filosofisk vinkling.

Arrangementet er gratis!

Publisert 25. mars 2019 11:26 - Sist endret 25. mars 2019 12:11