Åpenhetens pris – når helseetikk møter presseetikk

Foredrag ved Kjersti Thorbjørnsrud, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Portrettbilde av Kjersti Thorbjørnsrud
Kjersti Thorbjørnsrud Foto: Insitutt for samfunnsforskning

Åpenhet om sykdom er ofte bra. Når syke og sårbare mennesker eksponeres i mediene kan prisen likevel bli høy. Thorbjørnsrud har studert pasienters opplevelse av å delta i TV-programmer, og funnene viser uløste etiske dilemmaer og spenninger mellom media, helsepersonell og pasienter:

• Når skal helsepersonell åpne dørene for innsyn?
  • Hvilke rammer skal til for at syke og sårbare kan ytre seg fritt og autonomt?
  • Hvor går grensen mellom behovet for ro og skjerming vs. svake gruppers rett til ytringsfrihet?

Forberedt kommentar ved Lisbeth Thoresen, førsteamanuensis ved Institutt for helse og samfunn, UiO.

Arrangementet er gratis

Medisinsk-filosofisk forum

Alle som er interessert i medisin, helse og filosofi ønskes velkommen til diskusjonskvelder om medisinsk-filosofiske temaer. I den travle hverdagen gis det lite rom for faglige refleksjoner og diskusjoner med medisinsk-filosofisk vinkling.

Publisert 18. jan. 2023 11:58 - Sist endret 18. jan. 2023 12:01