Dømmekraften som forsvant: Et Aristotelisk syn på samtidens og helsetjenestens kunnskapssyn

Foredrag ved Jonna Bornemark, professor i filosofi, Södertörns høyskole.

Jonna Bornemark er professor i filosofi og jobber ved Senter for praktisk kunnskap ved Södertörns høyskole. Hun har publisert en rekke bøker og artikler på svenske og internasjonale forlag/i tidsskrifter. Bornemark er også en skattet og etterspurt foredragsholder og en aktiv deltager i samfunnsdebatten. Blant hennes særlige forskningsfelt er praktisk kunnskap, fenomenologi, posthumanisme og religionsfilosofi. I disse prosjektene diskuterer hun blant annet grensene for målbarhet, dømmekraftens muligheter, subjektivitet, utdanningsbegrepet og graviditet og kroppslighet – alle tematikker med relevans for helsefeltet.

Bildet kan inneholde: smil, øye, flash fotografering, mennesker i naturen, grå.
Foto: Robert Blombäck

Noen sentrale skikkelser for hennes forskning er Mechthild von Magdeburg, Nicolas Cusanus, Giordano Bruno, Edmund Husserl, Max Scheler og Edith Stein. Blant hennes siste bøker er Jag är himmel och hav: en filosofisk undersökning av graviditet, liv och jagets gränser (2022), Horisonten finns alltid kvar: om det bortglömda omdömet (2020) og Det omätbaras renässans: en uppgörelse med pedanternas världsherravälde (2018).

Arrangementet er gratis.

Vil du høre mer om danning og rasjonalitet? Kom også på åpen forelesning med Jonna Bornemark: Danning, ikke-vitende og risikoen ved en ren kalkulerende rasjonalitet den 23. februar, kl. 15-17.00, ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Medisinsk-filosofisk forum

Alle som er interessert i medisin, helse og filosofi ønskes velkommen til diskusjonskvelder om medisinsk-filosofiske temaer. I den travle hverdagen gis det lite rom for faglige refleksjoner og diskusjoner med medisinsk-filosofisk vinkling.

Publisert 25. jan. 2023 10:01 - Sist endret 20. feb. 2023 08:26