Studiebesøk om legemidler

Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE skaper nettverk mellom kandidatene som styrker deres ph.d-prosjekter. Mette Geil Kollerup fra Aalborg har besøkt Linda K. Nygård ved Høgskolen i Molde, for å for å utveksle erfaringer knyttet til legemiddelhåndtering i hjemmesykepleien. Reisebrev fra Mette:

Mette, Elfrid og Linda på sundbåden i Kristiansund

Mette, Elfrid og Linda på sundbåden i Kristiansund. Foto: privat

På forskerskolen Municipal Healthcare tog Linda kontakt til mig fordi vi begge arbejder med medicinhåndtering i kommunal sundhedspraksis. Jeg arbejder med et ph.d. projekt om hjemmesygeplejerskers varetagelse af patientens medicin efter udskrivelse og Linda står for en efteruddannelsen om Tryg legemiddelhåndtering ved Høgskolen i Molde.

Fra den 6-10. maj 2017 var jeg på studiebesøg hos Linda i Kristiansund. Linda havde arrangeret et flot både fagligt og socialt program.

Deltakere på møtet i Kristiansund kommune
Møde med Kristiansund Kommune. Foto: privat

På et møde med ledere og medicinansvarlige i Kristiansund Kommune mandag havde vi engagerede faglige diskussioner om organisering og medicinhåndtering i kommunal sundhedstjeneste. Det overraskede mig, at patientens medicin blev opbevaret og dispenseret i hjemmeplejens lokaler. I Danmark opbevares og dispenseres patientens medicin i hjemmet. Der er geografiske og personalemæssige forskelle som kan have betydning for hvordan medicinen håndteres forskelligt, men forskelle giver anledning til refleksioner over egen praksis.

Presentasjon ved Høyskolen i Kristiansund
Fremlæggelse af projekter om Trygg Legemiddelhåndtering ved Høgskole centeret i Kristiansund. Foto: privat

Tirsdag var den store afslutningsdag på videreuddannelsen i Tryg Legemiddelhåndtering ved Høgskolen i Molde/Kristiansund. 21 studerende fremlagde 12 udviklingsprojekter til forbedring af medicinhåndtering i praksis. Emnerne spændte vidt fra forbedring af glemt medicin hos en enkelt beboer på plejehjem og optimering af givnings tidspunkt for parkinson medicin til effekten af dosisdispensering eller dobbeltkontrol af dispenseret medicin. Jeg deltog sammen med en farmaceut og en sygeplejerske i et panel, som kommenterede fremlæggelserne og kunne konstatere, at der er mange dialekter i den del af Norge. Det var en festdag, med mange engagerede praktikere, som hver især brændte for at fremme tryg legemiddelhåndtering i praksis.

Ud over det faglige indhold bød opholdet på buffet med lokale specialiteter såsom hvalkød, bacalau, fiskeboller og saltet hengemt sej, som jeg nød med blandet succes. Med stor energi viste Linda landet frem på dejlige køreture på Atlanterhavsvejen, fjeldtur til Bremsneshatten og gåtur til Stavsenet Fyr med vafler og kaffe i fyrmesterens hus.

Stor tak til Linda for gæstfrihed og for et meget indholdsrigt ophold i Kristiansund.

Av Mette Geil Kollerup
Publisert 30. mai 2017 11:59 - Sist endret 30. mai 2017 12:53