Reisebrev fra Charles Stuart University i Albury og University of Sydney, Australia

Våren 2023 dro Marte Ørud Lindstad på studieopphold til Charles Stuart University (Albury) og University of Sydney i Australia.

Et mål for utenlandsoppholdet var å forbedre akademisk engelsk språk, noe jeg håper kan bidra positivt til effektivisering av arbeidet mitt, både lesing, skriving og muntlig kommunikasjon. Det kan være aktuelt å disputere på engelsk.

En kvinne på en fjelltopp, utsikt, sjø, strand
Marte Ørud Lindstad i Australia Foto: Privat

Som mål nummer to ønsket jeg å utvide forskningsnettverk både når det gjelder intervensjonen jeg forsker på (PRPP brukt ved kognitive vansker, kommunal rehabilitering) og metoden jeg bruker (Single-case experimental designs).

PRPP er utviklet i Australia og det er flere miljøer som har forsket på intervensjonen med ulike brukergrupper der. Jeg møtte en av grunnleggerne, Dr Judy Ranka, til lunsj hvor vi snakket om temaer rundt PRPP og forskning, både tidligere og fremtidige. Jeg var også på en ukes kurs i PRPP i Melbourne sammen med Dr Ranka og den andre grunnleggeren, Prof. Chris Chapparo og nesten 40 andre ergoterapeuter fra Australia og New Zealand.

Etter det dro jeg en uke til Albury for å besøke Prof. Melissa Nott, som er en av få med publikasjoner på effekten av PRPP. Hun jobber som Principal Research Fellow ved Three Rivers Department of Rural Health på campus Charles Sturt University. Der har de også ergoterapeut-utdanning, hvor jeg fikk innblikk i drift og fikk snakket med flere av de ansatte. Universitetet er resultat av en bevisst distriktspolitikk som skal sørge for riktig kompetanse, også utenfor storbyene. Campus Thurgoona er spesielt på den måten at det har ‘nullutsllipp’, bl.a. samler regnvann, bygget for å slippe nedkjøling/oppvarming og bruker solenergi. Ved siden av å jobbe i miljøet der med eget prosjekt, fikk jeg to nyttige veiledninger på egen forskning av Prof. Nott, både med tanke på metode og intervensjon. Prof. Nott holder også på å revidere en sentral teoribok innen ergoterapi sammen med kollegaen og Head of Department, Prof. Michael Curtin. Dette er en bok vi også har benyttet ved ergoterapeut-utdanninga vår på NTNU i Gjøvik. Det var interessant å overvære diskusjoner rundt avgjørelser om retning i den nye utgaven.

Bortsett fra disse nevnte to ukene var jeg resten av oppholdet i Sydney. I januar var de fleste der fremdeles opptatt med ferie og jeg jobbet med eget prosjekt på flere av byens flotte bibliotek. En morsom historie er at andre uka av oppholdet hadde jeg glemt adapteren min hjemme og spurte en annen bruker av bibiloteket om å låne hennes. Det viste seg å være Prof. Line Melbøe ved UiT (Disability studies) som var på forskertermin i Sydney. Vi fikk mange gode arbeidsøkter og turer på fritida sammen.

Dr. Ranka ordnet kontakter for meg med Dr. Julianne Chalitta og Dr. Joanne Hinitt ved ergoterapeututdanninga ved University of Sydney. De har i tillegg begge publisert forskning om PRPP. Jeg fikk omvisning på utdanninga og diskutert nåværende forskning og mulig fremtidig forskningssamarbeid.

Jeg fikk også med meg en gratis dag på Australian Healthcare Week, der jeg møtte kollega fra NTNU, prof. Sigrid Nakrem. Konferansen hadde fokus på bl.a. bærekraft i fremtidens helsetjenester ved bruk av teknologi og ulik bemanning. I det store og hele opplevde jeg at de har mange av de samme utfordringene som vi i Norge.

Det meste av oppholdet jobbet jeg i kontorfellesskap hos CP Alliance, som er en verdensomspennende privat organisasjon som både driver behandling og rehabilitering av personer med CP, men som også har store forskerteam. De driver med alt fra stamcelleforskning, effektstudier, epidemiologi med mer. Et av forskerteamene på rundt 30 ansatte holder til under Brain and Mind Centre ved University of Sydney, der jeg fikk kontorplass. Min kontaktperson der var Dr. Petra Karlsson.

For det meste jobbet jeg med å skrive egne artikler og på kappa-dokumentet under oppholdet, samt at jeg hadde noe digital undervisning hjem til Norge og en del sensoroppdrag.

Jeg er veldig godt fornøyd med relasjoner jeg har fått til dyktige forskere som jeg kan ta kontakt med for fremtidige prosjekter. Muntlig engelsk ble betydelig bedre, selv om jeg fremdeles har mye å gå på der. Alt-i-alt er jeg veldig godt fornøyd med utbyttet jeg fikk av oppholdet, ikke minst i form av trygghet i eget arbeid på flere plan, og selvfølgelig deilig med australsk ‘no worries’-mentalitet og god varme i norsk vintertid. Uten noen form for stipend fra bl.a. Forskerskolen for kommunale helse- og omsorgstjenester ville dette vært vanskelig å få gjennomført. Tusen takk til dere!

Av Marte Ørud Lindstad
Publisert 30. juni 2023 13:21 - Sist endret 30. juni 2023 13:21