Kunnskapstranslasjon og implementering: Forskningens kunnskapsbidrag og implikasjoner i og for helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor

I dette ph.d.-kurset videreutvikles kunnskap, ferdigheter og kompetanse i kunnskapstranslasjon gjennom å arbeide med ulike perspektiver og metoder fra det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet på helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor.

 

Hensikt

Kurset fokuserer på epistemologiske utgangspunkt, begreper, modeller og metoder for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap.  Videre vil kurset vektlegge utviklingen av kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å kunne plassere inn og kritisk evaluere forskningsfunn og kunnskapsbidrag for praksis i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Kurset har også til hensikt å belyse vesentlige forutsetninger for kunnskapsforvaltning i omsorgstjenestene i kommunal sektor, samt å styrke forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har omfattende kunnskap om kunnskapstranslasjon og implementering relatert til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • har omfattende kunnskap om betydning av ontologiske og epistemologiske beslutninger for kunnskapsbidrag i de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Ferdigheter

  • presenterer og argumenterer frem kunnskapsbidrags validitet, kvalitet og betydning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i lys av teori om kunnskapstranslasjon og implementeringsforskning.
  • har kjennskap til ulike metoder og verktøy for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap relevant for de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • vurderer kritisk resultater fra forskning og implikasjoner for de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Generell kompetanse

  • har omfattende kompetanse i tema kunnskapstranslasjon og implementering med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
  • analyserer og diskuterer kunnskapsbidrag og implikasjoner fra forskning med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene gjennom logisk argumentasjon og faglige refleksjoner
  • plasserer sitt eget prosjekt i en kommunal helsetjeneste-kontekst og reflekterer selvstendig over hvordan kunnskapstranslasjon og implementering av forskningsresultater bidrar til at kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes

Pensum

Litteraturlisten finner du her (Forbehold om endringer)

Program

Timeplanen finner du her (Forbehold om endringer)

Walk & talk

Gruppeoppgave dag 1 og 2: Med utgangspunkt i dagens forelesning og pensum skal gruppene reflektere over egne forskningsfunn og muligheter til implementering som forsker i en kommunehelsetjenestekontekst. Konkretiser gjerne. Presentasjon av gruppediskusjonen påfølgende morgen

Eksamen

Skriftlig hjemmeoppgave som belyser kunnskapsoverføring i en kommunal helse- og omsorgstjenestekontekst. Drøft muligheter, utfordringer, risiko og gevinster med eksempel fra egen forskning. Oppgaven skal også reflektere over hvordan forskningsresultater bidrar til at de kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes. I diskusjonen må det vises til pensum og annen relevant litteratur. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord.

Frist for innlevering: mandag 29. oktober

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke-bestått

Publisert 28. juni 2018 10:53 - Sist endret 22. juni 2023 14:12