Hensikt
Kurset fokuserer på epistemologiske utgangspunkt, begreper, modeller og metoder for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap. Videre vil kurset vektlegge utviklingen av kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å kunne plassere inn og kritisk evaluere forskningsfunn og kunnskapsbidrag for praksis i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Kurset har også til hensikt å belyse vesentlige forutsetninger for kunnskapsforvaltning i omsorgstjenestene i kommunal sektor, samt å styrke forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har omfattende kunnskap om kunnskapstranslasjon og implementering relatert til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- har omfattende kunnskap om betydning av ontologiske og epistemologiske beslutninger for kunnskapsbidrag i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Ferdigheter
- presenterer og argumenterer frem kunnskapsbidrags validitet, kvalitet og betydning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i lys av teori om kunnskapstranslasjon og implementeringsforskning.
- har kjennskap til ulike metoder og verktøy for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap relevant for de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- vurderer kritisk resultater fra forskning og implikasjoner for de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Generell kompetanse
- har omfattende kompetanse i tema kunnskapstranslasjon og implementering med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
- analyserer og diskuterer kunnskapsbidrag og implikasjoner fra forskning med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene gjennom logisk argumentasjon og faglige refleksjoner
- plasserer sitt eget prosjekt i en kommunal helsetjeneste-kontekst og reflekterer selvstendig over hvordan kunnskapstranslasjon og implementering av forskningsresultater bidrar til at kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes
Pensum
Litteraturlisten finner du her (Forbehold om endringer)
Program
Timeplanen finner du her (Forbehold om endringer)
Walk & talk
Gruppeoppgave dag 1 og 2: Med utgangspunkt i dagens forelesning og pensum skal gruppene reflektere over egne forskningsfunn og muligheter til implementering som forsker i en kommunehelsetjenestekontekst. Konkretiser gjerne. Presentasjon av gruppediskusjonen påfølgende morgen
Eksamen
Skriftlig hjemmeoppgave som belyser kunnskapsoverføring i en kommunal helse- og omsorgstjenestekontekst. Drøft muligheter, utfordringer, risiko og gevinster med eksempel fra egen forskning. Oppgaven skal også reflektere over hvordan forskningsresultater bidrar til at de kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes. I diskusjonen må det vises til pensum og annen relevant litteratur. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord.
Frist for innlevering: mandag 29. oktober
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke-bestått