Tidligere kurs og seminarer
I dette ph.d.-kurset videreutvikles kunnskap, ferdigheter og kompetanse i kunnskapstranslasjon gjennom å arbeide med ulike perspektiver og metoder fra det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet på helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor.
Tema for dette seminaret er kappeskriving: Hvordan skape en helhet i avhandlingen, og sikre konsistens og sette eget prosjekt inn i en større vitenskapelig sammenheng.
Dette ph.d.-kurset tar for seg sentrale aspekter ved forskning innenfor de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Det legges vekt på ulike utfordringer knyttet til å forske innenfor denne sektoren. Organisatoriske rammer og strukturer, samhandling innenfor tjenestene og brukerinvolvering i forskning vil også tematiseres.
Dette seminaret vil tematisere problemstillinger knyttet til artikkelskriving og akademisk formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner.
Dette seminaret vil ta opp og problematisere ulike vitenskaps-/ kunnskapstradisjoner, samt metodologiske krav med utgangspunkt i stipendiatenes prosjekter.
Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE skal bidra til interesse og ekspertise i forskning i og på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Å videreutvikle den enkelte forskers kunnskaper og ferdigheter i akademisk skriving og deltagelse i akademiske dialoger er avgjørende for både forskningens gjennomføring og kvalitet og for forskningsformidling til ulike målgrupper.
Tema for dette seminaret er kappeskriving: Hvordan skape en helhet i avhandlingen, og sikre konsistens og sette eget prosjekt inn i en større vitenskapelig sammenheng.
Dette seminaret vil tematisere problemstillinger knyttet til artikkelskriving og akademisk formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner.
Dette seminaret fokuserer på bruk av teori i forskning, særlig i forskning knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Diskusjonene knyttes opp mot deltakernes egne ph.d.-prosjekter.
Dette seminaret tematiserer metodiske spørsmål, og vi vil løfte frem og diskutere analyseutfordringer knyttet til studentenes prosjekter. Hensikten er at stipendiatene skal få innsikt i, og reflektere over, spesielle utfordringer knyttet til metodespørsmål i eget prosjekt og mer generelt rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Dette seminaret vil diskutere validitetsspørsmål knyttet til ulike vitenskapstradisjoner. Målet er økt kunnskap om og evne til å vurdere og argumentere for valg i eget prosjekt, samt øke ferdighetene i å vurdere om sentrale validitetskrav er oppfylt i ulike typer prosjekter.
Kunnskap om pasientforløp og samhandling er et viktig grunnlag for å kunne vurdere behovet for, ta initiativet til og drive forskning og innovasjon i arbeidspraksiser som sikrer helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester.
Dette webinaret bygger videre på forelesninger og diskusjoner fra Introduksjonskurset. Tema er kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, samt brukermedvirkning i forskning.
Dette seminaret vil ta opp og problematisere ulike vitenskaps-/kunnskapstradisjoner med utgangspunkt i stipendiatenes prosjekter. Stipendiatene skal få økt forståelse for vitenskapelig valg og hvilke implikasjoner disse har med tanke på vitenskapelig kunnskapsbygging og relevans for de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE skal bidra til interesse og ekspertise i forskning i og på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Å videreutvikle den enkelte forskers kunnskaper og ferdigheter i akademisk skriving og deltagelse i akademiske dialoger er avgjørende for både forskningens gjennomføring og kvalitet og for forskningsformidling til ulike målgrupper.
I dette ph.d.-kurset videreutvikles kunnskap, ferdigheter og kompetanse i kunnskapstranslasjon gjennom å arbeide med ulike perspektiver og metoder fra det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet på helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor.
Dette ph.d.-kurset tematiserer sentrale aspekter ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og særlig legges det vekt på utfordringer knyttet til forskning innenfor denne sektoren.
Høstsamlingen til forskerskolen Muni-Health-Care vil i år, som i fjor, finne sted i uke 38. Etter to år med delvis gjennomføring av samlingen digitalt, gleder vi oss veldig til at vi i september endelig kan ønske alle tre kull ved forskerskolen velkommen til samling på Scandic Lillestrøm.
Digitalisering av helse- og omsorgstjenestene har hatt helsepolitisk prioritet i flere tiår. For at mulighetene som følger med digitaliseringen skal kunne brukes til det beste for pasientene, tjenestene og samfunnet, må utvikling, implementering og bruk av dem være fundert i forskningsbasert kunnskap.
Municipal health care services both consist of and serve a diverse population. Social, economic, historical, and cultural positioning of individuals intersect and impact on individual health, access to and encounters with health care services. Since such intersections have consequences for the provision and reception of care, this is a particularly pertinent area for research.
Dette seminaret fokuserer på bruk av teori i forskning, særlig i forskning knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Diskusjonene knyttes opp mot deltakernes egne ph.d.-prosjekter.
Tema for dette seminaret er kappeskriving: Hvordan skape en helhet i avhandlingen, og sikre konsistens og sette eget prosjekt inn i en større vitenskapelig sammenheng.
Dette seminarer vil ha hovedfokus på metodiske spørsmål og vi vil løfte frem og diskutere analyseutfordringer knyttet til studentenes prosjekter. Hensikten er at stipendiatene skal få innsikt i, og reflektere over, spesielle utfordringer knyttet til metodespørsmål i eget prosjekt og mer generelt rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Dette seminaret vil tematisere problemstillinger knyttet til artikkelskriving og akademisk formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner.
Dette seminaret retter vi oppmerksomheten mot brukermedvirkning i forskning. Vi legger særlig vekt på muligheter og utfordringer knyttet til å involvere brukere i forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Brukerbegrepet drøftes opp mot andre «interessenter» av forskning (helsepersonell, byråkrater, politikere). Hensikten er å øke kunnskapen om brukermedvirkning i forskning, krav og metoder for dette, samt bidra til refleksjon over brukermedvirkning i den enkelte stipendiats prosjekt. Spørsmål som har relevans på tvers av prosjekter vil bli aktualisert gjennom stipendiatenes presentasjoner og diskusjon.