Akademisk skriving - Skriveprosesser og deltakelse i akademiske dialoger

Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE skal bidra til interesse og ekspertise i forskning i og på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Å videreutvikle den enkelte forskers kunnskaper og ferdigheter i akademisk skriving og deltagelse i akademiske dialoger er avgjørende for både forskningens gjennomføring og kvalitet og for forskningsformidling til ulike målgrupper. Slik kan presentasjon og formidling av ny kunnskap skape dialog i det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet, og kan nå fram og få betydning for kvalitet i tjenestene, samt bidra til at forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene styrkes.

Hensikten med kurset

Hensikten med kurset er å øke ph.d.-studentenes akademiske skriveferdigheter, gi innsikter til gode skrivevaner som kan brukes i ulike faser av arbeidet med å skrive vitenskapelige artikler, samt forberedelse til å bli gode «peer-reviewere» i en publiseringsprosess.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har omfattende kunnskap om hva som særpreger vitenskapelig artikkelskriving med bruk av henholdsvis kvantitative og kvalitative empiriske data
  • har omfattende kunnskap om likheter og ulikheter i de ulike skrivetradisjonene: Litteratur-review, tverrsnittstudie, randomiserte kontrollerte studier, kvalitativ artikkel
  • har inngående forståelse for, og kan beskrive, hva som skiller akademiske tekster fra andre typer tekster
  • reflekterer omkring og kan beskrive hvordan godt strukturerte tekster ser ut

Ferdigheter

  • identifiserer og kritisk drøfter hvordan skriveprosessene kan håndteres.
  • identifiserer og benytter metoder for effektive skriveprosesser
  • håndterer kritisk hvordan analysere et akademisk argument
  • vurderer egen problemstilling og/eller resultater kritisk i forhold til tidligere forskning innen samme forskningsfelt
  • håndterer faglige spørsmål og benytter relevante metoder for å gi og motta tilbakemeldinger på akademiske tekster
  • forstår og beskriver hva som forventetes av en «peer reviewer» i vitenskapelige tidsskrift

Generell kompetanse

  • reflekterer kritisk rundt empiriens og teorienes plass i utviklingen av egen problemstilling og forskningsområde
  • analyserer og presenterer vitenskapelig arbeid med egne argument og faglige refleksjoner
  • identifiserer problem og kan legge en strategi for respons på andre sine tekster
  • kan legge en plan for innhold, sammenheng og progresjon i egen artikkelsamling for ph.d.-graden
  • plasserer sitt eget prosjekt i en kommunal helse- og omsorgstjeneste-kontekst og reflekterer selvstendig over hvordan problemstillingen bidrar til at forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene styrkes

Obligatoriske arbeidskrav

  • Som forberedelse til kurset skal studentene sende inn en tekst  som skal brukes aktivt i øvelsene på kurset. Teksten skal være et utkast til det som skal bli til introduksjon eller diskusjon i en vitenskapelig artikkel. Omfanget av teksten skal være mellom 1000-2000 ord.
  • Frist for å sende inn teksten er 1. september kl. 12:00. Teksten sendes som PDF til koordinator Linda Aasvangen (linda.aasvangen@medisin.uio.no)

Arbeidsform

Forelesninger i kombinasjon med skriveøvelser, samt deltagelse i gruppearbeid der studentene får jobbe med å gi og motta kommentarer på egne og andre studenters eller forskeres tekster.

Veilederdeltakelse

Veiledere som ønsker det får anledning til å delta på kursets siste dag, fredag 11/9, hvor tema er publiseringsprosessen og fagfellevurdering.  

Eksamen

En individuell skriftlig hjemmeoppgave som består av to deler:

  1. En bearbeiding av teksten som ble sendt inn i forkant av kurset, men nå i en forbedret versjon. Omfanget av teksten skal ikke overskride 2500 ord.
  2. I tillegg skal det skrives en egen tekst hvor det blir beskrevet hva, hvordan og hvorfor teksten har blitt forbedret. I denne teksten må det vises til relevant litteratur og den skal ikke overskride 2500 ord. 

Hjemmeoppgaven sendes samlet som én PDF til koordinator Linda Aasvangen

Fristen for innlevering av eksamen er 11. oktober 2020.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Litteratur

Lenke til Litteraturlisten

Program

Lenke til timeplan


 

 

Publisert 30. juni 2020 14:26 - Sist endret 23. sep. 2020 09:34