Kunnskapstranslasjon og implementering: Forskningens kunnskapsbidrag og implikasjoner i og for helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor

I dette ph.d.-kurset videreutvikles kunnskap, ferdigheter og kompetanse i kunnskapstranslasjon gjennom å arbeide med ulike perspektiver og metoder fra det nasjonale og internasjonale forskningsfeltet på helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor.

Hensikt

Kurset fokuserer på epistemologiske utgangspunkt, begreper, modeller og metoder for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap.  Videre vil kurset vektlegge utviklingen av kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å kunne plassere inn og kritisk evaluere forskningsfunn og kunnskapsbidrag for praksis i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Kurset har også til hensikt å belyse vesentlige forutsetninger for kunnskapsforvaltning i omsorgstjenestene i kommunal sektor, samt å styrke forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har omfattende kunnskap om kunnskapstranslasjon og implementering relatert til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • har omfattende kunnskap om betydning av ontologiske og epistemologiske beslutninger for kunnskapsbidrag i de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Ferdigheter

  • presenterer og argumenterer frem kunnskapsbidrags validitet, kvalitet og betydning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i lys av teori om kunnskapstranslasjon og implementeringsforskning.
  • har kjennskap til ulike metoder og verktøy for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap relevant for de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • vurderer kritisk resultater fra forskning og implikasjoner for de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Generell kompetanse

  • har omfattende kompetanse i tema kunnskapstranslasjon og implementering med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
  • analyserer og diskuterer kunnskapsbidrag og implikasjoner fra forskning med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene gjennom logisk argumentasjon og faglige refleksjoner
  • plasserer sitt eget prosjekt i en kommunal helsetjeneste-kontekst og reflekterer selvstendig over hvordan kunnskapstranslasjon og implementering av forskningsresultater bidrar til at kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes

Pensum

Lenke til Litteraturliste

Program

Lenke til timeplan

Gruppediskusjoner

Med utgangspunkt i forelesningene og pensum skal studentene i grupper på Zoom ("breakout rooms") reflektere over egne forskningsfunn og muligheter til implementering som forsker i en kommunehelsetjenestekontekst.

Eksamen

Skriftlig hjemmeoppgave som belyser kunnskapsoverføring i en kommunal helse- og omsorgstjenestekontekst. Drøft muligheter, utfordringer, risiko og gevinster med eksempel fra egen forskning. Oppgaven skal også reflektere over hvordan forskningsresultater bidrar til at de kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes. I diskusjonen må det vises til pensum og annen relevant litteratur. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord.

Frist for innlevering: fredag 16. oktober kl.12:00

Teksten sendes som PDF til koordinator Linda Aasvangen, linda.aasvangen@medisin.uio.no  

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke-bestått

Publisert 30. juni 2020 16:03 - Sist endret 6. juni 2023 13:11