Innhold
På dette introduksjonskurset til Muni-Health-Care vil oversiktsforelesninger på sentrale forskningsfelt bli presentert og diskutert. Kurset vil også tematisere de overordnede organisatoriske, strukturelle og historiske rammene for de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Studentene vil presentere sine prosjekter og delta i diskusjoner. Kurset består av forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og en avsluttende hjemmeeksamen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Dette kurset vil gi deg kunnskap om:
- Vesentlige politiske, juridiske, økonomiske og organisatoriske aspekter ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Relevant forskning knyttet til den kommunale helse- og omsorgssektoren
- Sentrale utfordringer og muligheter knyttet til forskning innenfor denne sektoren
Ferdigheter
Dette kurset vil gi deg ferdigheter slik at du blir i stand til å:
- Analysere og diskutere sentrale karakteristika og utfordringer knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Analysere og diskutere sentrale forskningstema og metodologiske spørsmål knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Presentere og argumentere for behovet for å utføre forskning på ulike sider ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Generell kompetanse
Dette kurset vil bidra til økt kunnskap og bedre ferdigheter slik at du blir i stand til å:
- Reflektere og diskutere rundt temaer knyttet til utviklingen av de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Reflektere og diskutere rundt brukermedvirkning i forskning og kvalitetsutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Kritisk vurdere behovet for forskning innenfor den kommunale helse- og omsorgssektoren
Arbeidskrav
Presentasjon av eget prosjekt
Hver student sender i forkant av kurset inn et abstrakt på 5-600 ord som inneholder følgende: Bakgrunn, hensikt og forskningsspørsmål/hypoteser, teoretisk perspektiv og metoder. Abstraktet sendes i PDF-format pr. e-post til koordinator Linda Aasvangen
- Frist for innsending av abstrakt: fredag 9. sept kl. 09:00
Abstraktene samles og sendes ut til alle deltakerne i forkant av kurset
I løpet av kurset får hver student disponere inntil 30 minutter for presentasjon og diskusjon av sitt prosjekt: 5-10 min. til presentasjon og 5-10 min. til opposisjon fra en medstudent, og deretter 10-15 min. kommentarer/ innspill fra andre studenter og veiledere. Presentasjonene foregår i to grupper.
Fordeling av kommentaransvar blant studentene gjøres etter at abstraktene er gjennomgått.
Form: PowerPoint-presentasjon, 3-5 slides. Hovedvekten av presentasjonen skal konsentreres om hensikt og metode.
Eksamen
Hver deltaker skal levere en skriftlig hjemmeoppgave (2500-3000 ord) på et tema knyttet til deltakerens eget forskningsprosjekt ved å benytte oppgitt litteratur og diskusjonene på kurset. Oppgaven skal inneholde følgende:
- Kort presentasjon av valgte tema og problemstilling for oppgaven, samt en begrunnelse for hvordan denne problemstillingen er relevant for eget forskningsprosjekt
- Drøfting av problemstillingen med utgangspunkt i relevant litteratur fra referanselisten, evt. supplert med annen relevant litteratur.
- En tydelig konklusjon
I oppgaven er det viktig å tydeliggjøre grunnlaget for argumentasjonen, og skille tydelig på hvordan ulike typer tekster bidrar til å underbygge argumentasjonen (policy-dokumenter versus empiriske og teoretiske tekster).
- Eksamensbesvarelsen sendes i PDF-format pr. e-post til koordinator Linda Aasvangen.
- Frist for å levere eksamen: fredag 21. oktober kl. 12:00.
Oppgaven vil bli vurdert til bestått/ ikke-bestått
Veiledersamling
Veilederne deltar på kurset sammen med studentene, men har ingen arbeidskrav knyttet til deltakelsen utover å bidra med kommentarer og tilbakemeldinger under presentasjonene av stipendiatenes prosjekter (se timeplan). Abstraktene vil bli sendt ut på forhånd. Det vil også bli arrangert en egen veiledersamling på kurset, der tema er kollegaveiledning.
Program
Oppdatert timeplan (pr. august 2022)