Om kurset
De kommunale helse- og omsorgstjenestene som forskningssetting er et introduksjonskurs for ph.d.-kandidater som har sitt forskningsmessige nedslagsfelt innenfor kommunehelsetjenesten. Kurset er tverrfaglig innrettet, og tematiserer utfordringer knyttet til forskning innenfor sektoren.
Innhold
På dette introduksjonskurset vil oversiktsforelesninger på sentrale forskningsfelt, og utfordringer knyttet til disse, bli presentert og diskutert. Kurset vil også tematisere de overordnede organisatoriske, strukturelle og historiske rammene for de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Studentene vil presentere sine prosjekter og delta i diskusjoner. Kurset består av forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og en avsluttende hjemmeeksamen.
Arrangør: Kurset arrangeres av den nasjonale forskerskolen Muni-Health-Care. Emnet ligger ikke inne i FS, og kursdeltakerne får utstedt kursbevis (med kursbeskrivelse og ECTS) fra forskerskolen ved bestått eksamen.
Kursdeltakerne må i ettertid selv søke om godkjenning av studiepoengene ved egen ph.d.-institusjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Dette kurset vil gi deg kunnskap om:
- Vesentlige politiske, juridiske, økonomiske og organisatoriske aspekter ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Relevant forskning knyttet til den kommunale helse- og omsorgssektoren
- Sentrale utfordringer og muligheter knyttet til forskning innenfor denne sektoren
Ferdigheter
Dette kurset vil gi deg ferdigheter slik at du blir i stand til å:
- Analysere og diskutere sentrale karakteristika og utfordringer knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Analysere og diskutere sentrale forskningstema og metodologiske spørsmål knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Presentere og argumentere for behovet for å utføre forskning på ulike sider ved de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Generell kompetanse
Dette kurset vil bidra til økt kunnskap og bedre ferdigheter slik at du blir i stand til å:
- Reflektere og diskutere rundt temaer knyttet til utviklingen av de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Reflektere og diskutere rundt brukermedvirkning i forskning og kvalitetsutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Kritisk vurdere behovet for forskning innenfor den kommunale helse- og omsorgssektoren
Arbeidskrav
Presentasjon av eget prosjekt
Arbeidskravet for dette kurset er en presentasjon av eget ph.d.-prosjekt, og består av følgende tre deler:
1. Abstract
I forkant av kurset leverer deltakerne et abstract på 5-600 ord. Abstractet skal inneholde følgende: Tittel, bakgrunn, hensikt, forskningsspørsmål/hypoteser, teoretisk perspektiv og metode(r). Abstractet kan skrives på et nordisk språk eller engelsk.
Abstractene vil samles og distribueres til kursdeltakerne i forkant av kurset.
Abstractet sendes som pdf-fil til koordinator Linda Aasvangen (linda.aasvangen@medisin.uio.no)
Frist for innsending av abstract: 31. august
2. Muntlig presentasjon på kurset
På kurset skal deltakerne presentere sine prosjekter. I presentasjonen skal man vise hvordan prosjektet er knyttet til et definert kunnskapsbehov i helse- og omsorgstjenesteforskningsfeltet. Hovedvekten i presentasjonen skal ligge på synliggjøring, argumentasjon og begrunnelse for prosjektets relevans for de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og disse tjenestene som forskningsfelt. Presentasjonen av teoretisk grunnlag og metode(r) er altså sekundært.
Deltakerne forbereder en power-point-presentasjon med maksimalt 3 slides, hvorav én kan brukes på hensikt og forskningsspørsmål/hypoteser.
Hver deltaker disponerer tilsammen 30 minutter til presentasjon og diskusjon av sitt prosjekt, hvorav 10 minutter til presentasjon, 10 minutter til tilbakemelding fra opponnent og 10 minutter til felles diskusjon. Deltakers presentasjon stoppes av leder for sesjonen etter 10 minutter.
3. Opponentskap
Kursdeltakerne er opponenter for hverandre. Fordeling av opponentskap gjøres i forkant av kurset, i forbindelse med utsending av abstracs og endelig program. Tilbakemeldingene skal i hovedsak rettes inn mot presentasjonens argumentasjon for kunnskapsbehov og prosjektets relevans for kommunale helse- og omsorgstjenester og helse- og omsorgstjenesteforskningsfeltet. Tilbakemeldinger på teoretisk perspektiv og metode(r) er sekundært.
Arbeidskravet vurderes som godkjent/ ikke godkjent av leder for sesjonen. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å avlegge eksamen.
Eksamen
Hver deltaker skal levere en skriftlig hjemmeoppgave (2500-3000 ord) på et tema knyttet til deltakerens eget forskningsprosjekt ved å benytte oppgitt litteratur og diskusjonene på kurset. Oppgaven skal inneholde følgende:
- Kort presentasjon av valgte tema og problemstilling for oppgaven, samt en begrunnelse for hvordan denne problemstillingen er relevant for eget forskningsprosjekt
- Drøfting av problemstillingen med utgangspunkt i relevant litteratur fra referanselisten, evt. supplert med annen relevant litteratur.
- En tydelig konklusjon
I oppgaven er det viktig å tydeliggjøre grunnlaget for argumentasjonen, og skille tydelig på hvordan ulike typer tekster bidrar til å underbygge argumentasjonen (policy-dokumenter versus empiriske og teoretiske tekster).
- Eksamensbesvarelsen sendes i PDF-format pr. e-post til koordinator Linda Aasvangen.
- Frist for å levere eksamen: 12. oktober
Oppgaven vil bli vurdert til bestått/ ikke-bestått
Program
Timeplan pr. juni (forbehold om endringer i programmet)
Litteratur
Pensumliste pr. juni (forbehold om endringer i pensumlisten)