Innhold
Kurset fokuserer på epistemologiske utgangspunkt, begreper, modeller og metoder for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap. Videre vil kurset vektlegge utviklingen av kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å kunne plassere inn og kritisk evaluere forskningsfunn og kunnskapsbidrag for praksis i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Kurset har også til hensikt å belyse vesentlige forutsetninger for kunnskapsforvaltning i omsorgstjenestene i kommunal sektor, samt å styrke forskningskulturen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Om kurset
Tidspunkt: tirsdag 14. november - torsdag 16. november 2023
Sted: Konferansehotellet Scandic Lillestrøm
Studiepoeng: 3 ECTS
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk
Deltakelse: Kurset er forbeholdt studenter som er tatt opp på Forskerskolen Muni-Health-Care, og er avslutningskurset i det obligatoriske programmet (Kull 2021 og Kull 2022).
Kursansvarlig:
Læringsutbytte
Kunnskap
- omfattende kunnskap om kunnskapstranslasjon og implementering relatert til de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- omfattende kunnskap om betydning av ontologiske og epistemologiske beslutninger for kunnskapsbidrag i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Ferdigheter
- presentere og argumentere frem kunnskapsbidrags validitet, kvalitet og betydning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i lys av teori om kunnskapstranslasjon og implementeringsforskning.
- kjennskap til ulike metoder og verktøy for kunnskapstranslasjon og implementering av kunnskap relevant for de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- vurdere kritisk resultater fra forskning og implikasjoner for de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Generell kompetanse
- omfattende kompetanse i tema kunnskapstranslasjon og implementering med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
- analysere og diskutere kunnskapsbidrag og implikasjoner fra forskning med fokus på de kommunale helse- og omsorgstjenestene gjennom logisk argumentasjon og faglige refleksjoner
- plassere sitt eget prosjekt i en kommunal helsetjeneste-kontekst og reflektere selvstendig over hvordan kunnskapstranslasjon og implementering av forskningsresultater bidrar til at kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave som belyser kunnskapsoverføring i en kommunal helse- og omsorgstjenestekontekst. Drøft muligheter, utfordringer, risiko og gevinster med eksempel fra egen forskning. Oppgaven skal også reflektere over hvordan forskningsresultater bidrar til at de kommunale helse- og omsorgstjenestene kan styrkes. I diskusjonen må det vises til pensum og annen relevant litteratur.
Oppgaven skal være på 2500-3000 ord.
Frist for innlevering: fredag 1. desember
Teksten sendes som PDF til koordinator Linda Aasvangen, linda.aasvangen@medisin.uio.no
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke-bestått
Pensum
Program
Oppdatert timeplan pr. 1/11 2023