Nye Webinar 4 - Vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjoner og metodologiske krav i ulike vitenskapelige tradisjoner (Kull 2022)

Dette seminaret vil ta opp og problematisere ulike vitenskaps-/ kunnskapstradisjoner, samt metodologiske krav med utgangspunkt i stipendiatenes prosjekter.

Målet er å få økt forståelse for vitenskapelig valg, vurdere og argumentere for valgene som er gjort og hvilke implikasjoner disse har med tanke på vitenskapelig kunnskapsbygging, metodologi og relevans for de kommunale helse- og omsorgstjenestene. 


Tid og sted:

  • Gruppe 1: tirsdag 13. juni kl. 09.00-11.00 - Zoom
  • Gruppe 2: tirsdag 13. juni kl. 12.00-14.00 - Zoom

Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)

Deltakelse: Webinaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for Kull 2022

Undervisningsspråk: norsk


Mål for seminaret 

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon og metodologiske krav i eget og andre stipendiaters prosjekter
  2. Drøfte spørsmål knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon i ulike vitenskapelige tradisjoner og sentrale validitetskrav
  3. Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjoner og validitetsspørsmål innen ulike vitenskapelige tradisjoner

Gjennomføring og arbeidskrav

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) én uke i forkant av seminaret. 2 studenter legger frem sitt notat i plenum til diskusjon (hver student får disponere inntil 20 min. på sitt fremlegg), og 2 av de andre studentene fungerer som opponenter. Deretter åpnes det for spørsmål og diskusjoner rundt problemstillinger fra andre notat.

Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:

  • Hva skal du studere, og hvordan vil du plassere temaet ontologisk og epistemologisk?
  • Hvilken vitenskapsteoretisk posisjon peker det overstående mot? Ta utgangspunkt i oppgitt litteratur.
  • Hvilke metodologiske krav (validitetsspørsmål) blir således sentrale?

Litteratur

  • Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2012) Theoretical perspectives and qualitative methodology. In Qualitative Research Methods in Organisation Studies. Copenhagen, Hans Reitzels Forlag
  • Kvantitativ forskning: Carter, Russell; Lubinsky, Jay; (2016).  Rehabilitation Research: Principles and Applications 5th Edition. Elsevier. Kapittel 8: “Research validity” (ss. 76-91) (Alternativt kan kapitlet fra 2011-utgaven benyttes)
  • Kvalitativ forskning: Creswell JW (2013): Qualitative Inquiry research design. Choosing among five approaches. Sage. Kap. 10 Standards of validation and evaluation

 

Publisert 28. apr. 2023 15:15 - Sist endret 23. mai 2023 17:59