Målet er å få økt forståelse for vitenskapelig valg, vurdere og argumentere for valgene som er gjort og hvilke implikasjoner disse har med tanke på vitenskapelig kunnskapsbygging, metodologi og relevans for de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Tid og sted:
- Gruppe 1: tirsdag 13. juni kl. 09.00-11.00 - Zoom
- Gruppe 2: tirsdag 13. juni kl. 12.00-14.00 - Zoom
Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
Deltakelse: Webinaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for Kull 2022
Undervisningsspråk: norsk
Mål for seminaret
- Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon og metodologiske krav i eget og andre stipendiaters prosjekter
- Drøfte spørsmål knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon i ulike vitenskapelige tradisjoner og sentrale validitetskrav
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjoner og validitetsspørsmål innen ulike vitenskapelige tradisjoner
Gjennomføring og arbeidskrav
Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) én uke i forkant av seminaret. 2 studenter legger frem sitt notat i plenum til diskusjon (hver student får disponere inntil 20 min. på sitt fremlegg), og 2 av de andre studentene fungerer som opponenter. Deretter åpnes det for spørsmål og diskusjoner rundt problemstillinger fra andre notat.
Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:
- Hva skal du studere, og hvordan vil du plassere temaet ontologisk og epistemologisk?
- Hvilken vitenskapsteoretisk posisjon peker det overstående mot? Ta utgangspunkt i oppgitt litteratur.
- Hvilke metodologiske krav (validitetsspørsmål) blir således sentrale?
Litteratur
- Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2012) Theoretical perspectives and qualitative methodology. In Qualitative Research Methods in Organisation Studies. Copenhagen, Hans Reitzels Forlag
- Kvantitativ forskning: Carter, Russell; Lubinsky, Jay; (2016). Rehabilitation Research: Principles and Applications 5th Edition. Elsevier. Kapittel 8: “Research validity” (ss. 76-91) (Alternativt kan kapitlet fra 2011-utgaven benyttes)
- Kvalitativ forskning: Creswell JW (2013): Qualitative Inquiry research design. Choosing among five approaches. Sage. Kap. 10 Standards of validation and evaluation