Nye Webinar 5 - Akademisk formidling: Skrivetradisjoner og formkrav innen ulike vitenskapelige tradisjoner (Kull 2022)

Dette seminaret vil tematisere problemstillinger knyttet til artikkelskriving og akademisk formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner.

Ulike vitenskapstradisjoner har ulike skrivetradisjoner. En grov inndeling kan være naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tradisjoner og kvantitative og kvalitative tradisjoner, med mer spesifikke tradisjoner innenfor disse i ulike disipliner og fagmiljøer. Målet med seminaret er å bli mer bevisst hvilken skrivetradisjon en selv tilhører og hvilke føringer denne gir, samt få bedre innsikt i, og kunne vurdere, andre skrivetradisjoner.


  • Tid og sted:
    • Gruppe 1: onsdag 6. september kl. 09.00 - 11.00 - Zoom
    • Gruppe 2: onsdag 6. september kl.12.00 - 14.00 - Zoom
  • Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for Kull 2022
  • Undervisningsspråk: Norsk

Mål for seminaret

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner i eget og andre stipendiaters prosjekter
  2. Drøfte formidlingsspørsmål i lys av vitenskapelige krav
  3. Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forskningsformidling

Gjennomføring og arbeidskrav

Hver student skriver et 1-2 siders refleksjonsnotat hvor man plasserer sitt eget arbeid innenfor den skrivetradisjon man oppfatter å høre innenfor og reflekterer over hvilke føringer denne gir.  Videre velger hver student en eksempelartikkel som man mener reflekterer den tradisjonen man plasserer seg innenfor. 

Én til to av deltakerne får i oppgave å legge frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og én til to av de andre deltakerne fungerer som opponenter. Hver deltaker som legger frem sitt notat, får disponere inntil 20 minutter til sin presentasjon.

Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater. 

Refleksjonsnotatet (PDF) sendes inn til koordinator senest én uke før seminaret. 

Litteratur

  • Watson, L. A., Girard, F. M. Establishing Integrity and Avoiding Methodological Misunderstanding. Qualitative Health Research 2004; 14: 875-81.
  • Baldwin M.A. & Rose P. Concept analysis as a dissertation methodology. Nurse Education Today 2009;
  • Spence, D.G.  Supervising for Robust Hermeneutic Phenomenology: Reflexive Engagement Within Horizons of Understanding. Qualitative Health Research 2017; 27(6): 836-42.

Lenke til internasjonale guidelines for manuskript med ulike forskningsdesign finner dere her

 

 

Publisert 26. juni 2023 13:03 - Sist endret 26. juni 2023 13:16