Nye webinar 6 - Skape en helhet i avhandlingen (Kull 2022)

Tema for dette seminaret er kappeskriving: Hvordan skape en helhet i avhandlingen, og sikre konsistens og sette eget prosjekt inn i en større vitenskapelig sammenheng. 

På dette seminaret vil vi drøfte hvordan man skaper en helhet i avhandlingen, hvilket kan være krevende, særlig hvis studien består av flere delarbeider.

  • Tid og sted:   
    • Gruppe 1: mandag 6. november 2023 kl. 09.00 -11.00 - Zoom. 
    • Gruppe 2: mandag 6. november 2023 kl.12.00 -14.00 - Zoom
  • Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
  • Deltakelse: Webinaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for Kull 2022
  • Undervisningsspråk: Norsk

Mål for seminaret

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til sammenheng og helhet i doktorgradsarbeider med utgangspunkt i eget og andre stipendiaters prosjekter
  2. Drøfte spørsmål knyttet til vitenskapelig forankring og kontekstualisering av eget og andres arbeid, inklusive korrekt bruk av litteratur og teori, samt metodologiske overveielser
  3. Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til å skape en helhetlig og solid fremstilling av eget arbeid.

Forberedelse til seminaret

Som en forberedelse til seminaret ber vi hver student om å lage en oversikt over den overordnede hensikten i studien, samt hensikten for de ulike del(arbeid)ene. Videre ber vi studentene om å reflektere over hvilke utdypninger som må gjøres i kappen/avhandlingen når det gjelder tematiske, metodiske og evt. (vitenskaps)teoretiske spørsmål. Det kan være lurt å oppsummere dette i en foreløpig disposisjon av kappen. Diskusjonen knyttes til pensumlitteraturen.

Én til to av deltakerne legger frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og én til to av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deltakerne som legger frem sine notat, får disponere inntil 20 minutter på sin presentasjon.

Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater. 

Refleksjonsnotatet sendes inn til koordinator senest én uke før seminaret. 

Litteratur

  • Vaglum, P. (2010). Doktoravhandlingens sammenstilling - hva skal den inneholde? Tidsskrift for Den Norske Lægeforening; 130: 1632-4. (er skrevet med tanke på studier innen en naturvitenskaplig kunnskapstradisjon).
  • Haara, F. O.; Smith K. (2011). Kappen: “One size fits all”? Uniped, 34(3): 79-86 (skrevet ut fra en samfunnsvitenskapelig tradisjon).

 

Publisert 26. juni 2023 13:11 - Sist endret 26. juni 2023 13:16