Webinar 1 (Kull 2022)

Dette webinaret bygger videre på forelesninger og diskusjoner fra Introduksjonskurset. Tema er kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, samt brukermedvirkning i forskning.

Innhold

På seminaret drøfter vi kunnskapsbehovet og de forskningsmessige utfordringene ved forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, men fokus er på å plassere eget prosjekt tydelig innenfor rammen av eksisterende kunnskap og hvilket kunnskapshull prosjektet bidrar til i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Videre retter vi oppmerksomheten mot brukermedvirkning i forskning, med særlig vekt på muligheter og utfordringer knyttet til å involvere brukere i forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Spørsmål som har relevans på tvers av prosjekter vil bli aktualisert gjennom stipendiatenes presentasjoner og diskusjon.


Deltakelse

Webinarene er forbeholdt forskerskolens egne studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene. Dette nye webinar 1 er kun for Kull 2022 som gjennomfører et forsert studieløp.

Undervisningsspråk

Norsk

Sted

Vi benytter Zoom til våre webinar. Deltakerne får møteinnkalling med lenke til Zoom-møtet i forkant av webinaret. 


Mål for webinaret

  1. Drøfte hvordan det enkelte prosjekt bidrar med relevant kunnskap i lys av eksisterende forskning og kunnskapshull i de kommunale helse- og omsorgstjenesten
  2. Drøfte relevansen av brukerinvolvering i de fremlagte prosjektene og vurdere de foreslåtte måtene å håndtere brukerinvolvering på
  3. Belyse tema/probelmstillinger knyttet til brukermedvirkning i stipendiatenes prosjekter opp mot sentrale føringer/anbefalinger
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene og brukerinvolvering i forskning i denne sektoren

Gjennomføring og arbeidskrav

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) i forkant av seminaret, og notatene blir delt i gruppen.

Et doktorgradsprosjekt er forventet å bidra både til den internasjonale litteraturen på feltet og til relevant kunnskap nasjonalt og lokalt. Refleksjonsnotatet skal drøfte kritisk følgende tema:

  1. Hvordan er stipendiatens prosjekt posisjonert i forhold til kunnskapsstatus på feltet? Med andre ord – hvordan bidrar stipendiatens prosjekt til å fylle et «kunnskapshull» (eventuelt, mette en kunnskapssult) på det aktuelle feltet?
  2. Hvordan sikrer stipendiaten brukerinvolvering i sitt prosjekt? Hvilke muligheter og utfordringer er knyttet til brukerinvolvering i prosjektet?

På hvert seminar legger 3-4 deltakere frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og 3-4 andre deltakere fungerer som opponenter. Deretter diskuteres de øvrige stipendiatenes notater mer overordnet, med utgangspunkt i diskusjonen og spørsmål fra stipendiatene. 

Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.

 

  • Refleksjonsnotatet sendes inn en uke i forkant av webinaret. 
  • I løpet av webinar-rekken på seks webinarer (som går over tre semestre), er det forventet at alle studentene legger frem og fungerer som opponent to ganger hver. 

Litteratur

Publisert 23. nov. 2022 15:23 - Sist endret 23. nov. 2022 15:25