Innhold
På seminaret drøfter vi kunnskapsbehovet og de forskningsmessige utfordringene ved forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, men fokus er på å plassere eget prosjekt tydelig innenfor rammen av eksisterende kunnskap og hvilket kunnskapshull prosjektet bidrar til i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Videre retter vi oppmerksomheten mot brukermedvirkning i forskning, med særlig vekt på muligheter og utfordringer knyttet til å involvere brukere i forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Spørsmål som har relevans på tvers av prosjekter vil bli aktualisert gjennom stipendiatenes presentasjoner og diskusjon.
Deltakelse
Webinarene er forbeholdt forskerskolens egne studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene. Dette nye webinar 1 er kun for Kull 2022 som gjennomfører et forsert studieløp.
Undervisningsspråk
Norsk
Sted
Vi benytter Zoom til våre webinar. Deltakerne får møteinnkalling med lenke til Zoom-møtet i forkant av webinaret.
Mål for webinaret
- Drøfte hvordan det enkelte prosjekt bidrar med relevant kunnskap i lys av eksisterende forskning og kunnskapshull i de kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Drøfte relevansen av brukerinvolvering i de fremlagte prosjektene og vurdere de foreslåtte måtene å håndtere brukerinvolvering på
- Belyse tema/probelmstillinger knyttet til brukermedvirkning i stipendiatenes prosjekter opp mot sentrale føringer/anbefalinger
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene og brukerinvolvering i forskning i denne sektoren
Gjennomføring og arbeidskrav
Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) i forkant av seminaret, og notatene blir delt i gruppen.
Et doktorgradsprosjekt er forventet å bidra både til den internasjonale litteraturen på feltet og til relevant kunnskap nasjonalt og lokalt. Refleksjonsnotatet skal drøfte kritisk følgende tema:
- Hvordan er stipendiatens prosjekt posisjonert i forhold til kunnskapsstatus på feltet? Med andre ord – hvordan bidrar stipendiatens prosjekt til å fylle et «kunnskapshull» (eventuelt, mette en kunnskapssult) på det aktuelle feltet?
- Hvordan sikrer stipendiaten brukerinvolvering i sitt prosjekt? Hvilke muligheter og utfordringer er knyttet til brukerinvolvering i prosjektet?
På hvert seminar legger 3-4 deltakere frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og 3-4 andre deltakere fungerer som opponenter. Deretter diskuteres de øvrige stipendiatenes notater mer overordnet, med utgangspunkt i diskusjonen og spørsmål fra stipendiatene.
Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.
- Refleksjonsnotatet sendes inn en uke i forkant av webinaret.
- I løpet av webinar-rekken på seks webinarer (som går over tre semestre), er det forventet at alle studentene legger frem og fungerer som opponent to ganger hver.
Litteratur
- Litteraturlisten fra Introduksjonskurset
- Blix & Hamran. Brukermedvirkning og representasjon i helse- og omsorgsforskning. Tidsskrift for omsorgsforskning 2021. (https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2021-03-07)
- de Wit MP, Elberse JE, Broerse JE, Abma TA. Do not forget the professional - the value of the FIRST model for guiding the structural involvement of patients in rheumatology research. Health Expect 2013.
- Shippee ND, Domecq Garces JP, Prutsky Lopez GJ, Wang Z, Elraiyah TA, Nabhan M, Brito JP, Boehmer K, Hasan R, Firwana B, Erwin PJ, Montori VM, Murad MH. Patient and service user engagement in research: a systematic review and synthesized framework. Health Expect. 2015 Oct;18(5):1151-66.