Webseminar 1: Kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Dette seminaret bygger videre på forelesninger og diskusjoner fra Introduksjonskurset, og drøfter kunnskapsbehovet og de forskningsmessige utfordringene ved forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. 

Innhold

Diskusjonene på seminaret tar utgangspunkt i Introduksjonskursets litteratur og legger særlig vekt på kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i tilknytning til den enkelte stipendiats prosjekt. Spørsmål som har relevans på tvers av prosjekter vil bli aktualisert gjennom presentasjon og diskusjon.


Deltakelse

Webseminar 1 er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene.

Undervisningsspråk

Norsk

Sted

Vi benytter Zoom til våre webseminar. Deltakerne får møteinnkalling med Zoom-lenke i forkant av seminaret


Mål for seminaret

  1. Belyse kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i stipendiatenes prosjekter knyttet opp mot Introduksjonskursets litteratur
  2. Drøfte forskningsutfordringene i de fremlagte prosjektene
  3. Drøfte hvordan det enkelte prosjekt bidra med relevant kunnskap
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale temaer knyttet til kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Gjennomføring og arbeidskrav

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) i forkant av seminaret. Et doktorgradsprosjekt er forventet å bidra både til den internasjonale litteraturen på feltet og til relevant kunnskap nasjonalt og lokalt. Refleksjonsnotatet skal drøfte kritisk hvordan prosjektet bidrar til ny og relevant kunnskap i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i lys av, og utover eksisterende forskningslitteratur på feltet, samt sentrale politiske føringer for fornyelse av tjenestene i kommunal sektor.

På hvert seminar får to-tre av deltakerne legge frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og to-tre av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater.

Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.

Refleksjonsnotatet må være sendt inn minst én uke før seminaret. 

Litteratur

Se litteraturlisten til Introduksjonskurset

Publisert 24. sep. 2020 12:25 - Sist endret 18. mars 2021 17:47