Webseminar 3: Metodespørsmål og analyseutfordringer

Dette seminaret vil ha fokus på metodiske spørsmål, og vi vil løfte frem og diskutere analyseutfordringer knyttet til studentenes prosjekter. 

Innhold

Hensikten med dette seminaret er at stipendiatene skal få innsikt i, og reflektere over, spesielle utfordringer knyttet til metodespørsmål i eget prosjekt, samt mer generelle analyseutfordringer i forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Mål for seminaret

  • Belyse problemstillinger knyttet til metodespørsmål/ analyse i stipendiatenes prosjekter
  • Drøfte metodespørsmål opp mot problemstillinger/ forskningsspørsmål og i lys av vitenskapelige krav
  • Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  • Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til metodespørsmål

Deltakelse

Webseminar 3 er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene.

Undervisningsspråk

Norsk

Sted

Vi benytter Zoom til våre webseminar. Deltakerne får møteinvitasjon med Zoom-lenke i forkant av hvert webseminar.


Gjennomføring og arbeidskrav

I dette seminaret vil vi diskutere metodespørsmål med utgangspunkt i stipendiatenes prosjekter i lys av generelle metodologiske prinsipper og vitenskapelige krav i ulike vitenskapstradisjoner. Målet med seminaret er å bli bevisst ulike metodologiske utfordringer og krav i ulike vitenskapelige tilnærminger, og å få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til metodespørsmål.

Hver deltaker skriver et 1-2 siders refleksjonsnotat der metodologiske utfordringer i eget prosjekt drøftes i lys av den oppgitte litteraturen, og hvor spørsmål man ønsker å få belyst identifiseres. Husk å starte notatet med en kort introduksjon av studiens hensikt, problemstillinger og design/metoder.

Refleksjonsnotatet sendes inn senest én uke før seminaret. 

Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.

 Litteratur

  • Carter S.M. & Little M. Justifying knowledge, justifying method, taking action: epistemologies, methodologies and methods in qualitative research. Qualitative Health Research 2007; 17(19):1316-28.
  • Oddbjørn Bukve: Forstå, forklare forandre, kapittel 3 Rekonstruksjonens logikk og metoderegler.  Universitetsforlaget 2016.
  • Hanne Haavind: Kjønn og fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning, kapittel 1 (finnes elektronisk på Nasjonalbiblioteket, bokhylla.no)
Publisert 7. okt. 2020 11:16 - Sist endret 18. mars 2021 17:46