Innhold
Hensikten med dette seminaret er at stipendiatene skal få innsikt i, og reflektere over, spesielle utfordringer knyttet til metodespørsmål i eget prosjekt, samt mer generelle analyseutfordringer i forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Mål for seminaret
- Belyse problemstillinger knyttet til metodespørsmål/ analyse i stipendiatenes prosjekter
- Drøfte metodespørsmål opp mot problemstillinger/ forskningsspørsmål og i lys av vitenskapelige krav
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til metodespørsmål
Deltakelse
Webseminar 3 er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene.
Undervisningsspråk
Norsk
Sted
Vi benytter Zoom til våre webseminar. Deltakerne får møteinvitasjon med Zoom-lenke i forkant av hvert webseminar.
Gjennomføring og arbeidskrav
I dette seminaret vil vi diskutere metodespørsmål med utgangspunkt i stipendiatenes prosjekter i lys av generelle metodologiske prinsipper og vitenskapelige krav i ulike vitenskapstradisjoner. Målet med seminaret er å bli bevisst ulike metodologiske utfordringer og krav i ulike vitenskapelige tilnærminger, og å få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til metodespørsmål.
Hver deltaker skriver et 1-2 siders refleksjonsnotat der metodologiske utfordringer i eget prosjekt drøftes i lys av den oppgitte litteraturen, og hvor spørsmål man ønsker å få belyst identifiseres. Husk å starte notatet med en kort introduksjon av studiens hensikt, problemstillinger og design/metoder.
Refleksjonsnotatet sendes inn senest én uke før seminaret.
Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.
Litteratur
- Carter S.M. & Little M. Justifying knowledge, justifying method, taking action: epistemologies, methodologies and methods in qualitative research. Qualitative Health Research 2007; 17(19):1316-28.
- Oddbjørn Bukve: Forstå, forklare forandre, kapittel 3 Rekonstruksjonens logikk og metoderegler. Universitetsforlaget 2016.
- Hanne Haavind: Kjønn og fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning, kapittel 1 (finnes elektronisk på Nasjonalbiblioteket, bokhylla.no)