Innhold
Hensikten med dette seminaret er å øke kunnskapen og bevisstheten om teoretiske valg og hvilke implikasjoner de har for utforming og analyse av forskningsprosjekter, samt å øke kunnskapen om ulike måter å bruke teori på i forskning. Diskusjonene knyttes opp mot deltakernes egne ph.d.-prosjekter.
Deltakelse
Webseminar 4 er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene.
Undervisningsspråk
Norsk
Sted
Vi benytter Zoom til våre webseminar. Deltakerne får møteinvitasjon med Zoom-lenke i forkant av hvert webseminar.
Mål for seminaret
- Belyse problemstillinger knyttet til bruk av teori i stipendiatenes prosjekter
- Drøfte utfordringer knyttet til bruk av teori i de fremlagte prosjektene
- Identifisere eventuelle uløste problemstillinger knyttet til bruk av teori i prosjektene
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til bruk av teori i forskning
Gjennomføring og arbeidskrav
Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) i forkant av seminaret. På hvert seminar får to-tre av deltakerne legge frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og to-tre av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater.
Refleksjonsnotatet sendes inn senest én uke før seminaret.
Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.
Litteratur
- Creswell J.W. (2014). Research design. Fourth edition Chapter 3; The use of theory (p 51-76) Sage.
- Sandelowski M. (1993). Theory unmasked: The uses and guises of theory in qualitative research. Research in Nursing & Health; 16: 213-218.
- Bradbury-Jones C., Taulor J., Herber O. (2014). How theory is used and articulated in qualitative research: Development of a new typology. Social Science & Medicine; 120: 135-41.
- Velicer, W.J., Cumming, G., Fava, J.L., Proschaska, J.O. & Johnsen, J. (2008) Theory Testing Using Quantitative Predictions of Effect Size. Appl Psychol.; 57(4): 589–608. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00348.x
- Brick, L.A.D., Velicer, W.F., Redding, C.A., Rossi, J.S. & Prochaska, J.O. (2016) Extending Theory-Based Quantitative Predictions to New Health Behaviors. International Society of Behaviorial Medicine; 23:123–134. https://doi.org/10.1007/s12529-015-9506-y