Webseminar 1: Kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene

Dette seminaret bygger videre på forelesninger og diskusjoner fra Introduksjonskurset, og drøfter kunnskapsbehovet og de forskningsmessige utfordringene ved forskning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.  Diskusjonene tar utgangspunkt i Introduksjonskursets litteratur og legger særlig vekt på kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i tilknytning til den enkelte stipendiats prosjekt. Spørsmål som har relevans på tvers av prosjekter vil bli aktualisert gjennom presentasjon og diskusjon.

  • Tid og sted:
    • Gruppe 1 - DATO KOMMER, Kl.09:00-11:30. Zoom
    • Gruppe 2 - DATO KOMMER, Kl.12:30-15:00. Zoom
  • Seminarledere: Marit Kirkevold (UiO) og Bodil Hansen Blix (UiT)
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene


     

Mål for seminaret

  1. Belyse kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i stipendiatenes prosjekter knyttet opp mot introduksjonskursets pensum
  2. Drøfte forskningsutfordringene i de fremlagte prosjektene
  3. Drøfte hvordan det enkelte prosjekt bidra med relevant kunnskap
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale temaer knyttet til kunnskapsbehov og forskningsutfordringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Gjennomføring og arbeidskrav

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) i forkant av seminaret. Et doktorgradsprosjekt er forventet å bidra både til den internasjonale litteraturen på feltet og til relevant kunnskap nasjonalt og lokalt. Refleksjonsnotatet skal drøfte kritisk hvordan prosjektet bidrar til ny og relevant kunnskap i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i lys av, og utover eksisterende forskningslitteratur på feltet, samt sentrale politiske føringer for fornyelse av tjenestene i kommunal sektor.

På hvert seminar får tre av deltakerne legge frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og tre av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater. 

Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen. 

De tre deltakerne som skal legge frem sitt notat, sender ut til alle i sin seminargruppe og koordinator senest én uke før seminaret. De øvrige sender sitt notat til koordinator.

Litteratur

Se litteraturlisten til Introduksjonskurset

Publisert 25. sep. 2019 14:38 - Sist endret 22. mars 2021 13:49