Webseinar 2 : Brukermedvirkning

Dette seminaret retter vi oppmerksomheten mot brukermedvirkning i forskning. Vi legger særlig vekt på muligheter og  utfordringer knyttet til å involvere brukere i forskning rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Brukerbegrepet drøftes opp mot andre «interessenter» av forskning (helsepersonell, byråkrater, politikere). Hensikten er å øke kunnskapen om brukermedvirkning i forskning, krav og metoder for dette, samt bidra til refleksjon over brukermedvirkning i den enkelte stipendiats prosjekt. Spørsmål som har relevans på tvers av prosjekter vil bli aktualisert gjennom stipendiatenes presentasjoner og diskusjon.

  • Tid og sted:
    • Gruppe 1: 15. desember kl. 09:00-11:30
    • Gruppe 2: 15. desember kl. 12:30-15:00
  • Seminarledere: Marit Kirkevold (UiO) og Bodil Hansen Blix (UiT)
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene

  • Seminaret foregår på Zoom. Innkalling til møtet blir sendt ut via Outlook


    Mål for seminaret

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til brukermedvirkning i stipendiatenes prosjekter opp mot sentrale føringer/anbefalinger
  2. Drøfte relevansen av brukerinvolvering i de fremlagte prosjektene og vurdere de foreslåtte måtene å håndtere brukerinvolvering på
  3. Identifisere eventuelle uløste utfordringer
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til brukerinvolvering

Gjennomføring og arbeidskrav

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) i forkant av seminaret. I refleksjonsnotatet presenterer stipendiaten kort hvordan og hvorfor brukermedvirkning er planlagt i prosjektet og reflekterer kritisk over de mest sentrale utfordringene knyttet til å sikre brukermedvirkning i prosjektet i lys av litteraturen for seminaret. 

På hvert seminar får to-tre av deltakerne legge frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og to-tre av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater.

Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen. 

De tre deltakerne som skal legge frem sitt notat, sender ut til alle i sin seminargruppe, samt koordinator, senest én uke før seminaret. De øvrige sender sitt notat til koordinator.

Litteratur

  • de Wit MP, Elberse JE, Broerse JE, Abma TA. Do not forget the professional - the value of the FIRST model for guiding the structural involvement of patients in rheumatology research. Health Expect 2013; 18: 489-503.
  • Frankham & Tracy. 2012. Troubling the field of service user involvement in research. Contemporary Social Science, 7(73-89)
  • Shippee ND, Domecq Garces JP, Prutsky Lopez GJ, Wang Z, Elraiyah TA, Nabhan M, Brito JP, Boehmer K, Hasan R, Firwana B, Erwin PJ, Montori VM, Murad MH. Patient and service user engagement in research: a systematic review and synthesized framework. Health Expect. 2015 Oct;18(5):1151-66.

 

Publisert 20. okt. 2021 17:25 - Sist endret 20. okt. 2021 17:25