Webseminar 3: Metodespørsmål og analyseutfordringer

Dette seminarer vil ha hovedfokus på metodiske spørsmål og vi vil løfte frem og diskutere analyseutfordringer knyttet til studentenes prosjekter. Hensikten er at stipendiatene skal få innsikt i, og reflektere over, spesielle utfordringer knyttet til metodespørsmål i eget prosjekt og mer generelt rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

I dette seminaret vil vi diskutere metodespørsmål med utgangspunkt i stipendiatenes prosjekter i lys av generelle metodologiske prinsipper og vitenskapelige krav i ulike vitenskapstradisjoner. Hensikten med seminaret er å bli bevisst ulike metodologiske utfordringer og krav i ulike vitenskapelige tilnærminger, og å få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til metodespørsmål.


  • Tidspunkt: 

    • Gruppe 1: onsdag 2. mars 2022 kl. 09.00 - 11.30

    • Gruppe 2: onsdag 2. mars 2022 kl. 12.30 - 15.00

  • Seminarledere: Marit Kirkevold (UiO)  og Bodil Hansen Blix (UiT)

  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle førsteårsstudentene

Mål for seminaret

  • Belyse problemstillinger knyttet til metodespørsmål/ analyse i stipendiatenes prosjekter
  • Drøfte metodespørsmål opp mot problemstillinger/ forskningsspørsmål og i lys av vitenskapelige krav
  • Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  • Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til metodespørsmål

Gjennomføring og arbeidskrav

Hver deltaker skriver et 1-2 siders refleksjonsnotat der metodologiske utfordringer i eget prosjekt drøftes i lys av den oppgitte litteraturen. To-tre av deltakerne legger frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og to-tre av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater. Husk å starte notatet med en kort introduksjon av studiens hensikt, problemstillinger og design/metoder.

Refleksjonsnotatet sendes inn til koordinator senest én uke før seminaret. 

Fremlegg og diskusjoner knyttes til pensumlitteraturen.

Litteratur

  • Carter S.M. & Little M. Justifying knowledge, justifying method, taking action: epistemologies, methodologies and methods in qualitative research. Qualitative Health Research 2007; 17(19):1316-28.
  • Oddbjørn Bukve: Forstå, forklare forandre, kapittel 3 Rekonstruksjonens logikk og metoderegler.  Universitetsforlaget 2016.
  • Hanne Haavind: Kjønn og fortolkende metode. Metodiske muligheter i kvalitativ forskning, kapittel 1 (finnes elektronisk på Nasjonalbiblioteket, bokhylla.no)
Publisert 19. des. 2021 17:27 - Sist endret 19. des. 2021 17:27