Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
Undervisningsspråk: Norsk
Zoom: Vi benytter Zoom til våre web-seminar. Deltakerne får møteinvitasjon før webseminaret.
Mål for seminaret
- Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon i eget og andre stipendiaters prosjekter
- Drøfte spørsmål knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon i ulike vitenskapelige tradisjoner
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjoner
Gjennomføring og arbeidskrav
Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) senest én uke før seminaret. 2-3 studenter legger frem sitt notat til diskusjon i plenum, og 2-3 andre studenter fungerer som opponenter. Deretter åpnes det opp for spørsmål og diskusjoner knyttet opp mot de andre notatene.
Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:
- Hva skal du studere, og hvordan vil du plassere temaet ontologisk?
- Hvilke epistemologiske konsekvenser har dette gitt?
- Hvilken vitenskapsteoretisk posisjon peker det overstående mot? Ta utgangspunkt i oppgitt litteratur.
Litteratur
Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2012) Theoretical perspectives and qualitative methodology. In Qualitative Research Methods in Organisation Studies. Copenhagen, Hans Reitzels Forlag