Tid og sted:
- Gruppe 1: tirsdag 8. november kl. 09.00-11.00
- Gruppe 2: tirsdag 8. november kl. 13.00-15.00
- Hvor: Zoom (lenke til møtet blir sent ut på mail i forkant av seminaret)
- Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
- Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
- Undervisningsspråk: Norsk
Mål for seminaret:
- Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon i eget og andre stipendiaters prosjekter
- Drøfte spørsmål knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon i ulike vitenskapelige tradisjoner
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjoner
Gjennomføring og arbeidskrav:
Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) senest én uke før seminaret. 2 studenter legger frem sitt notat i plenum til diskusjon, og 2 av de andre studentene fungerer som opponent. Deretter åpnes det for spørsmål og diskusjoner rundt problemstillinger fra andre notat.
Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:
- Hva skal du studere, og hvordan vil du plassere temaet ontologisk?
- Hvilke epistemologiske konsekvenser har dette gitt?
- Hvilken vitenskapsteoretisk posisjon peker det overstående mot? Ta utgangspunkt i oppgitt litteratur.
Litteratur:
Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2012) Theoretical perspectives and qualitative methodology. In Qualitative Research Methods in Organisation Studies. Copenhagen, Hans Reitzels Forlag