Webseminar 6 - Felles og forskjellige vitenskapelige krav avhengig av vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon

Dette seminaret vil diskutere validitetsspørsmål knyttet til ulike vitenskapstradisjoner. Målet er økt kunnskap om og evne til å vurdere og argumentere for valg i eget prosjekt, samt øke ferdighetene i å vurdere om sentrale validitetskrav er oppfylt i ulike typer prosjekter.

  • Tid og sted:
    • Gruppe 1: 7. desember kl. 09.00 - 11.30 
    • Gruppe 2: 7. desember kl. 13.00 - 15.30
  • Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Seminaret gjennomføres på Zoom, og lenke til Zoom-møtet blir sendt ut i forkant av seminaret 

Mål for seminaret

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelige krav (validitetsspørsmål) i eget og andre stipendiaters prosjekter i lys av ulike vitenskapelige tradisjoner
  2. Drøfte spørsmål/problemstillinger knyttet til vitenskapelige krav
  3. Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til validitetsspørsmål innen ulike vitenskapelig tradisjoner

Gjennomføring og arbeidskrav

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) senest én uke før seminaret. 2-3 studenter legger frem sitt notat i plenum til diskusjon, og 2-3 av de andre studentene fungerer som opponent. Deretter åpnes det for spørsmål og diskusjoner rundt problemstillinger fra andre notat.

Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:

  • Vurder din studie opp mot metodiske kvalitetskrav, og vurder deretter hvordan dette påvirker studiens vitenskapelige kvalitet i sin helhet (validitet/gyldighet). Knytt refleksjonen opp mot relevant litteratur.

Litteratur

  • Kvantitativ forskning: Carter, Russell; Lubinsky, Jay; (2016).  Rehabilitation Research: Principles and Applications 5th Edition. Elsevier. Kapittel 8: “Research validity” (ss. 76-91) (Alternativt kan kapitlet fra 2011-utgaven benyttes)
  • Kvalitativ forskning: Creswell JW (2013): Qualitative Inquiry research design. Choosing among five approaches. Sage. Kap. 10 Standards of validation and evaluation
Publisert 17. okt. 2021 20:55 - Sist endret 17. okt. 2021 20:55