Tid og sted:
- Gruppe 1: mandag 12. desember 09.00-11.00
- Gruppe 2: mandag 12. desember 13.00-15.00
- Hvor: Zoom (lenke til møtet blir sendt ut i forkant av seminaret)
- Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
- Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
- Undervisningsspråk: Norsk
Mål for seminaret
- Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelige krav (validitetsspørsmål) i eget og andre stipendiaters prosjekter i lys av ulike vitenskapelige tradisjoner
- Drøfte spørsmål/problemstillinger knyttet til vitenskapelige krav
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til validitetsspørsmål innen ulike vitenskapelig tradisjoner
Gjennomføring og arbeidskrav
Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) senest én uke før seminaret. 1-2 studenter legger frem sitt notat i plenum til diskusjon, og 1-2 av de andre studentene fungerer som opponent. Deretter åpnes det for spørsmål og diskusjoner rundt problemstillinger fra andre notat.
Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:
- Vurder din studie opp mot metodiske kvalitetskrav, og vurder deretter hvordan dette påvirker studiens vitenskapelige kvalitet i sin helhet (validitet/gyldighet). Knytt refleksjonen opp mot relevant litteratur.
Litteratur
- Kvantitativ forskning: Carter, Russell; Lubinsky, Jay; (2016). Rehabilitation Research: Principles and Applications 5th Edition. Elsevier. Kapittel 8: “Research validity” (ss. 76-91) (Alternativt kan kapitlet fra 2011-utgaven benyttes)
- Kvalitativ forskning: Creswell JW (2013): Qualitative Inquiry research design. Choosing among five approaches. Sage. Kap. 10 Standards of validation and evaluation