Webseminar 6 - Felles og forskjellige vitenskapelige krav avhengig av vitenskapelig forankring/kunnskapsposisjon

Dette seminaret vil diskutere validitetsspørsmål knyttet til ulike vitenskapstradisjoner. Målet er økt kunnskap om og evne til å vurdere og argumentere for valg i eget prosjekt, samt øke ferdighetene i å vurdere om sentrale validitetskrav er oppfylt i ulike typer prosjekter.

  • Tid og sted:
    • Gruppe 1: DATO KOMMER, Kl. 9-11. Zoom
    • Gruppe 2: DATO KOMMER, Kl.13-15. Zoom
  • Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
  • Undervisningsspråk: Norsk

Mål for seminaret

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til vitenskapelige krav (validitetsspørsmål) i eget og andre stipendiaters prosjekter i lys av ulike vitenskapelige tradisjoner
  2. Drøfte spørsmål/problemstillinger knyttet til vitenskapelige krav
  3. Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til validitetsspørsmål innen ulike vitenskapelig tradisjoner

Gjennomføring og arbeidskrav

Seminaret går over Zoom.

Alle studentene sender inn et refleksjonsnotat (1-2 sider i PDF-format) senest én uke før seminaret. 

 

Følgende spørsmål skal det reflekteres over i teksten:

  • Vurder din studie opp mot metodiske kvalitetskrav, og vurder deretter hvordan dette påvirker studiens vitenskapelige kvalitet i sin helhet (validitet/gyldighet). Knytt refleksjonen opp mot relevant litteratur.

Litteratur

  • Kvantitativ forskning: Carter, Russell; Lubinsky, Jay; (2016).  Rehabilitation Research: Principles and Applications 5th Edition. Elsevier. Kapittel 8: “Research validity” (ss. 76-91)

(Alternativt kan kapitlet fra 2011-utgaven benyttes)

  • Kvalitativ forskning: Creswell JW (2013): Qualitative Inquiry research design. Choosing among five approaches. Sage. Kap. 10 Standards of validation and evaluation
Publisert 2. juni 2020 11:34 - Sist endret 9. feb. 2022 12:42