Ulike vitenskapstradisjoner har ulike skrivetradisjoner. En grov inndeling kan være naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tradisjoner og kvantitative og kvalitative tradisjoner, med mer spesifikke tradisjoner innenfor disse i ulike disipliner og fagmiljøer. Målet med seminaret er å bli mer bevisst hvilken skrivetradisjon en selv tilhører og hvilke føringer denne gir, samt få bedre innsikt i, og kunne vurdere, andre skrivetradisjoner.
- Tid og sted:
- Gruppe 1: tirsdag 28. februar kl. 09.00 - 11.00 - Zoom
- Gruppe 2: tirsdag 28. februar kl.13.00 - 15.00 - Zoom
- Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
- Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
- Undervisningsspråk: Norsk
Mål for seminaret
- Belyse tema/problemstillinger knyttet til formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner i eget og andre stipendiaters prosjekter
- Drøfte formidlingsspørsmål i lys av vitenskapelige krav
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forskningsformidling
Gjennomføring og arbeidskrav
Hver student skriver et 1-2 siders refleksjonsnotat hvor man plasserer sitt eget arbeid innenfor den skrivetradisjon man oppfatter å høre innenfor og reflekterer over hvilke føringer denne gir. Videre velger hver student en eksempelartikkel som man mener reflekterer den tradisjonen man plasserer seg innenfor.
To av deltakerne får i oppgave å legge frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og to av de andre deltakerne fungerer som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater.
Refleksjonsnotatet (PDF) sendes inn til koordinator senest én uke før seminaret.
Litteratur
- Watson, L. A., Girard, F. M. Establishing Integrity and Avoiding Methodological Misunderstanding. Qualitative Health Research 2004; 14: 875-81.
- Baldwin M.A. & Rose P. Concept analysis as a dissertation methodology. Nurse Education Today 2009;
- Spence, D.G. Supervising for Robust Hermeneutic Phenomenology: Reflexive Engagement Within Horizons of Understanding. Qualitative Health Research 2017; 27(6): 836-42.
Lenke til internasjonale guidelines for manuskript med ulike forskningsdesign finner dere her