Webseminar 7 - Akademisk formidling: Skrivetradisjoner og formkrav innen ulike vitenskapelige tradisjoner

Dette seminaret vil tematisere problemstillinger knyttet til artikkelskriving og akademisk formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner.

  • Tid og sted:
    • Gruppe 1: DATO KOMMER, Kl. 9-11. Zoom
    • Gruppe 2: DATO KOMMER, Kl.13-15. Zoom
  • Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
  • Deltakelse: Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.
  • Undervisningsspråk: Norsk

Deltakelse

Webseminaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene.

Mål for seminaret

  1. Belyse tema/problemstillinger knyttet til formidling av forskning innen ulike vitenskapelige tradisjoner i eget og andre stipendiaters prosjekter
  2. Drøfte formidlingsspørsmål i lys av vitenskapelige krav
  3. Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
  4. Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapelig forskningsformidling

Forberedelse til seminaret

Ulike vitenskapstradisjoner har ulike skrivetradisjoner. En grov inndeling kan være naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tradisjoner og kvantitative og kvalitative tradisjoner, med mer spesifikke tradisjoner innenfor disse i ulike disipliner og fagmiljøer. Målet med seminaret er å bli mer bevisst hvilken skrivetradisjon en selv tilhører og hvilke føringer denne gir, samt få bedre innsikt i, og kunne vurdere, andre skrivetradisjoner.

Hver student skriver et 1-2 siders refleksjonsnotat hvor en plasserer sitt eget arbeid innenfor den skrivetradisjon en oppfatter å høre innenfor og reflekterer over hvilke føringer denne gir.  Videre velger hver student en eksempelartikkel som man mener reflekterer den tradisjonen man plasserer seg innenfor. 

Litteratur

  • Watson, L. A., Girard, F. M. Establishing Integrity and Avoiding Methodological Misunderstanding. Qualitative Health Research 2004; 14: 875-81.
  • Baldwin M.A. & Rose P. Concept analysis as a dissertation methodology. Nurse Education Today 2009;
  • Spence, D.G.  Supervising for Robust Hermeneutic Phenomenology: Reflexive Engagement Within Horizons of Understanding. Qualitative Health Research 2017; 27(6): 836-42.

Internasjonale guidelines for manuskripter med ulike forskningsdesign: lenke her

 

 

Publisert 23. sep. 2020 16:26 - Sist endret 23. des. 2021 12:52