- Tid og sted:
- Gruppe 1: onsdag 10. mai 2023 kl. 09.00 -11.00 - Zoom.
- Gruppe 2: onsdag 10. mai 2023 kl.13.00 -15.00 - Zoom
- Seminarledere: Marit Graue (HVL) og Astrid Klopstad Wahl (UiO)
- Deltakelse: Webinaret er forbeholdt forskerskolens studenter, og er obligatorisk for alle andreårsstudentene
- Undervisningsspråk: Norsk
Mål for seminaret
- Belyse tema/problemstillinger knyttet til sammenheng og helhet i doktorgradsarbeider med utgangspunkt i eget og andre stipendiaters prosjekter
- Drøfte spørsmål knyttet til vitenskapelig forankring og kontekstualisering av eget og andres arbeid, inklusive korrekt bruk av litteratur og teori, samt metodologiske overveielser
- Identifisere eventuelle spørsmål/problemstillinger som det bør arbeides videre med
- Få erfaring med konstruktive kollegiale diskusjoner om sentrale problemstillinger knyttet til å skape en helhetlig og solid fremstilling av eget arbeid.
Forberedelse til seminaret
Som en forberedelse til seminaret ber vi hver student om å lage en oversikt over den overordnede hensikten i studien, samt hensikten for de ulike del(arbeid)ene. Videre ber vi studentene om å reflektere over hvilke utdypninger som må gjøres i kappen/avhandlingen når det gjelder tematiske, metodiske og evt. (vitenskaps)teoretiske spørsmål. Det kan være lurt å oppsummere dette i en foreløpig disposisjon av kappen. Diskusjonen knyttes til pensumlitteraturen.
To av deltakerne legger frem sitt refleksjonsnotat til diskusjon i plenum, og to av de andre deltakerne får i oppgave å fungere som opponenter. Deretter diskuteres problemstillinger fra de øvrige studentens notater.
Refleksjonsnotatet sendes inn til koordinator senest én uke før seminaret.
Litteratur
- Vaglum, P. (2010). Doktoravhandlingens sammenstilling - hva skal den inneholde? Tidsskrift for Den Norske Lægeforening; 130: 1632-4. (er skrevet med tanke på studier innen en naturvitenskaplig kunnskapstradisjon).
- Haara, F. O.; Smith K. (2011). Kappen: “One size fits all”? Uniped, 34(3): 79-86 (skrevet ut fra en samfunnsvitenskapelig tradisjon).