Kirsten Buck Rustad

Fra en bekymringsmelding kommer inn til barneverntjenesten og et barn får tiltak, går saken gjennom  flere ledd av beslutninger. Det har tidligere blitt avdekt at organisasjonsmessige og eksterne forhold  påvirker barneverntjenestens beslutninger. Barnverntjenesten har fått kritikk for å ha manglende fokus  på barnet.  Har informasjon om barnet og annen informasjon i saken påvirkning på avgjørelsene som blir  tatt? 

Foto: privat

Prosjektets bakgrunn

Barneverntjenesten har ansvar for å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Tidligere forskning har vist at det er ulikheter mellom kommunene i hvordan barneverntjenestene utfører sine tjenester. Det er også påvist varierende kvalitet i arbeidet. Det er ukjent hva slags informasjon i saken som påvirker, men også i hvor stor grad informasjon i saken påvirker avgjørelsene. 

Om prosjektet

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har finansiert et forskningsprosjekt som skal identifisere hva som må til for å sikre god kvalitet i det kommunale barnevernets meldings- og undersøkelsesarbeidet. Stipendiatprosjektet benytter seg av data fra dette prosjektet.  Det er hentet inn data fra 1365 barnevernsaker fra hele Norge. Data analyseres statistisk og resultatene presenteres som modeller som viser hvilke saksfaktorer som påvirker beslutningene. 

Prosjektets mål

Hvordan påvirker informasjon om barnets behov og annen informasjon i saken barnevernets 
beslutninger ved:

  • henleggelse eller undersøkelse av en bekymringsmelding
  • henleggelse eller tiltak etter gjennomført undersøkelse
  • valg av type tiltak

Prosjektets tittel 

Assessment of children’s developmental needs in Child Protection Investigations. / Betydningen av 
informasjon om barns utvikling og fungering for beslutninger I barneverntjenesten.

Av Kirsten Buck Rustad
Publisert 23. sep. 2019 00:00 - Sist endret 15. jan. 2021 09:53