Line Constance Holmsen

Kunnskap og ferdigheter innenfor kommunikasjon og samhandling er en vesentlig del av profesjonelle helseaktørers relasjonskompetanse. Å støtte ansatte i utvikling av relasjonskompetanse, er et av flere virkemidler for å kunne etterkomme offentlige føringers oppfordring til personsentrert omsorg helsetjenester til eldre og forebygge uønsket bruk av tvang, medikasjon og tingliggjøring av de eldste eldre i samfunnet vårt.

Foto: privat

Bakgrunn

Kommunikasjon og samspill kan av ulike årsaker være svært utfordrende for både beboere og ansatte i sykehjem. Å støtte ansatte i utvikling av relasjonskompetanse vil kunne være avgjørende for beboerens opplevelse av livskvalitet og ansattes opplevelse av mestring i kommunikasjon og samspill.

Om prosjektet

Pilotprosjektet er en kvalitativ studie, som ved fokusgruppeintervjuer og deltakende observasjoner søker å frembringe kunnskap om utvikling av sykehjemsansattes relasjonskompetanse gjennom å utforske de ansattes erfaringer med deltakelse i det norskutviklede kurset International Caregiver Development Programme (ICDP).

Prosjektets mål

  • Bidra til å øke livskvaliteten til de eldste eldre og personer som bor i sykehjem
  • Bidra til kunnskap om støtte for sykehjemsansattes utfordringer i kommunikasjon og samspill
  • Bidra til ny kunnskap om utvikling av relasjonskompetanse

Prosjektets tittel

International Caregiver Development programme (ICDP) for ansatte i sykehjem. Et pilotprosjekt med fokus på utvikling av relasjonskompetanse i eldreomsorg.

Av Line Constance Holmsen
Publisert 23. sep. 2019 00:00 - Sist endret 15. jan. 2021 09:54