Norsk allmennlege publiserer i kinesisk akupunkturtidsskrift

Holgeir Skjeie, fastlege i Kristiansand og stipendiat ved Avdeling for allmennmedisin, universitetet i Oslo, har fått publisert en kommentarartikkel i et engelskspråklig akupunkturtidskrift i Kina, det Shanghai-baserte Journal of Acupuncture and Tuina science.  Artikkelen er basert på et foredrag han holdt i Shanghai i mai 2013.

- Det at artikkelen er publisert uten endringer i meningsinnhold er ganske enestående, og kan bety at det er noen betydelige policy-endringer på gang i fagmiljøet i Shanghai og Kina, eller i hvert fall en progressiv redaktørlinje i tidsskriftet , sier Holgeir Skjeie.

Artikkelen sammenfatter medisinsk akupunktur sin virkelighetsforståelse sett fra et nord-vesteuropeisk ståsted. Den beskriver bruk og virkning av akupunktur ganske nøkternt og kritisk, og på mange måter i skarp motsetning til den klassiske kinesiske akupunkturvirkeligheten som kjennetegner fagmiljøet i Shanghai og Kina.

Klassisk akupunktur slik det blir praktisert i Kina er basert på tradisjonelle prinsipper og bygger på teorien om Yin, Yang og Qi. Helse og sykdom blir her definert ut fra balanse og ubalanse i kroppens energisystem og funksjonskretser. Denne formen for akupunktur blir også praktisert i vestlige land, deriblant i Norge, hovedsakelig av aktører utenfor det offentlige helsevesen.

Medisinsk akupunktur er tatt i bruk av offentlig autorisert helsepersonell, blant annet leger og fysioterapeuter, og skiller seg fra klassisk akupunktur ved å være basert på nevrofysiologi, vitenskapelig dokumentasjon, evidens og vestlig medisinsk tankegang.

Artikkelen beskriver hvordan forskning på virkningen av medisinsk akupunktur har vist at effekten av selve nålestikket er begrenset, og at plassering av nålen heller ikke er avgjørende for virkningen. Likevel er det vist at akupunkturbehandling faktisk virker, hovedsakelig mot ulike smertetilstander. Det er andre faktorer enn selve nålestikket og nålens plassering som har betydning for virkningen.

- Jeg tror akupunkturens virkningsmekanismer er femdelt, forklarer Holgeir Skjeie. Den har  en lokal smertedempende effekt i området hvor du stikker nålen, en smertedempende effekt i ryggmargen hvor signalene fra akupunkturnålen blokkerer for smertesignaloverføring fra det aktuelle smerteområdet og til hjernen. I tillegg øker akupunktur hjernens utskillelse av endorfiner, som er et av kroppens egne smertestillende midler og regulerer ned den negativt følelsesmessige oppfatningen av smerte. Placebo-effekten,  som bidrar til aktivering av selvhelbredende prosesser, er den viktigste i akupunkturbehandling , men er ikke spesifikk for akupunktur. Placeboeffekten er en viktig delforklaring ved de fleste medisinske intervensjoner, fra kreftbehandling til kirurgi.

Holgeir Skjeies doktorgradsprosjekt ”Akupunktur av spebarnskolikk i allmennpraksis” har som mål å dokumentere om standardisert akupunkturbehandling av spedbarnskolikk har effekt utover placebo. Han skal også ved hjelp av kvalitative metoder undersøke begrepsdannelse og forklaringsmodeller hos leger som bruker akupunktur for denne lidelsen.

Holgeir Skjeie, Bozidar Gardasevic. Medical Acupuncture Modality: Principles, Explanatory Model, and Scientific Developments During 2005-2012. J. Acupunct. Tuina. Sci. 2013, 11 (4): 204-207DOI: 10.1007/s11726-013-0691-4

Emneord: akupunktur, Nyheter Av Siri Evju Janssen
Publisert 13. aug. 2013 16:48 - Sist endret 10. jan. 2023 14:18