Sats på forskning i primærhelsetjenesten

I en kronikk i allmennmedisinbilaget til Dagens Medisin i desember argumenterer studentene ved Nasjonal forskerskole i allmennmedisin for at forskningen i allmennmedisin må økes og styrkes.

Mere penger er ikke hele løsningen, også infrastrukturen må bedres. Det trengs økt veilederkapasitet og en hensiktsmessig geografisk spredning for å kunne øke andelen av allmennleger med Ph.d-grad til fem prosent, skriver de. Skjevfordelingen mellom den forskningen som finner sted i sykehussektoren og i primærhelsetjenesten kan føre til overdiagnostikk og overbehandling, fordi sykehusforskningen ikke er direkte overførbar til allmennlegens pasientpopulasjon. Disse har oftere flere sykdommer og uavklarte symptombilder enn pasientene som behandles i spesialisthelsetjenesten. For å finne svaret på mange av dagens medisinske utfordringer er det nødvendig å ta utgangspunkt i den primærmedisinske virkeligheten der pasient, fastlege og samarbeidspartnere møtes.

Emneord: Nyheter Av Siri Evju Janssen
Publisert 9. des. 2013 12:18 - Sist endret 2. feb. 2016 11:40