Linn Nyjordet Evanger

Prosjektets formål er å øke forståelsen av faktorer som henholdsvis vanskeliggjør og bedrer søvn hos elever i videregående skole.

Bildet kan inneholde: kinn, smil, øyenvippe, kjeve, gest.

Om prosjektet:

Prosjektet springer ut av den større studien “Western-Norway Adolescent Longitudinal Sleep Study”, og tar for seg søvn hos ungdom i videregående skole. Prosjektet bygger på et samarbeid mellom forskere ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer, Universitetet i Bergen og Folkehelseinstituttet, samt Vestland og Rogaland Fylkeskommune.

Prosjektets bakgrunn:

Forskning viser at ungdom verden over sover langt mindre enn anbefalt i skolehverdagen. Eksempelvis viser foreløpige studier fra prosjektet at om lag halvparten av norske videregåendeelever sover mindre enn 7 timer i snitt i ukedagene, mens kun 15% sover 8 timer eller mer. Ungdomsperioden er karakterisert av en biologisk forankret døgnrytmeforsinkelse, som sammen med tidlige skolestarttider og en rekke psykososiale faktorer er antatt å forklare kort søvnlengde i denne livsfasen.

Prosjektets mål:

Prosjektets formål er å øke forståelsen av faktorer som henholdsvis vanskeliggjør og bedrer søvn hos elever i videregående skole, samt å teste ut et intervensjonstiltak som i internasjonal sammenheng har vist seg å ha god effekt på søvn hos videregåendeelever. I første del av prosjektet (allerede gjennomført) innhentet vi data fra en større gruppe elever i videregående skole i tre omganger, hvor formålet er å se på sammenhenger mellom søvn og relaterte faktorer (deriblant psykisk helse og skoleprestasjoner). I prosjektets andre del ønsker vi å teste ut om utsatt tidspunkt for skolestart om morgenen bedrer ungdommenes søvn, helse og hverdagsfungering.

Publikasjoner:

Saxvig, Ingvild West; Pallesen, Ståle; Sivertsen, Børge; Hysing, Mari; Evanger, Linn Nyjordet; Bjorvatn, Bjørn. 2021. Sleep during COVID-19-related school lockdown, a longitudinal study among high school students. Journal of Sleep Research. 1-9. doi: 10.1111/jsr.13499

Saxvig, Ingvild West; Evanger, Linn Nyjordet; Pallesen, Ståle; Hysing, Mari; Sivertsen, Børge; Gradisar, Michael; Bjorvatn, Bjørn. 2021. Circadian typology and implications for adolescent sleep health. Results from a large, cross-sectional, school-based study. Sleep Medicine. 83: 63-70. doi: 10.1016/j.sleep.2021.04.020

Prosjektets tittel:

School start times and sleep duration in Norwegian high school students. Implications for health, behaviour, and academic performance.

Faglig bakgrunn:

Psykolog

Hjemmeuniversitet:

Universitetet i Bergen

Veiledere:

Bjørn Bjorvatn (hovedveileder), Ingvild West Saxvig (biveileder) og Ståle Pallesen (biveileder)


 

 

Publisert 30. nov. 2022 09:48 - Sist endret 2. jan. 2023 15:20