Marit Gansmo

Hva skjer i helsetjenesten under en tilsynsprosess? Med utgangspunkt i Helsetilsynets tilsyn med ambulanseflytjenester i nord (2021) ønsker dette prosjektet å svare på hvordan tilsyn bør utføres i en helsetjeneste som kjennetegnes av økende kompleksitet.

Om prosjektet

Hovedmålet med prosjektet er å bidra til kunnskap om hvordan tilsyn virker. Vi ønsker å beskrive hvilke prosesser som settes i helsetjenesten som blir utsatt for tilsyn ved å undersøke hvordan helsetjenesten jobber under og etter tilsynsprosessen. Vi vil undersøke om faglig kvalitet blir oppfattet likt av helsetjenesten og tilsynsmyndigheten, hvordan helsetjenestens rammebetingelser blir vektlagt under tilsynsprosessen, og hvordan tilsyn kan bidra til en varig positiv effekt for pasientsikkerheten.

Prosjektets bakgrunn

Tilsyn er et vanlig verktøy for å undersøke faglig kvalitet, og brukes for en rekke samfunnsområder. Helsetilsynet er nasjonal tilsynsmyndighet for helse- og omsorgstjenester i Norge, og bruker ulike metoder for å undersøke om helsetjenesten oppfyller kravene i helselovgivningen. Tilsyn kan være et potent virkemiddel for endring i helsetjenesten, og samfunnet har høye forventninger til at tilsynsmyndigheten skal bidra til likeverdige og trygge tjenester. Det mangler likevel god kunnskap om hvorfor noen tilsynsprosesser oppfattes som vellykkede, mens andre feiler.

Prosjektet skal ta utgangspunkt i Helsetilsynets tilsyn med ambulanseflytjenesten i nord som ble gjennomført i 2021. Denne tjenesten representerer en nøkkel for pasienters tilgang til akutt helsehjelp i den nordligste regionen. Å frakte pasienter med ambulansefly krever et sømløst samspill mellom en lang rekke aktører både innenfor og utenfor helsetjenesten. Ambulanseflytjenesten er derfor et eksempel på en helsetjeneste som blir mer og mer kompleks i takt med samfunnsutviklingen og den medisinske utviklingen. Hvordan føre tilsyn i en slik situasjon?

Delprosjekter

Prosjektet skal benytte både kvalitativ og kvantitativ metodikk:

  • Den kvantitative delen skal undersøke tidsbruken i ambulanseflytjenesten før, under og etter tilsynet. Vi vil registrere transporttiden for akutte pasienter i den nordligste regionen, fra behov for lufttransport ble erkjent og til pasienten ankom riktig behandlingsnivå i sykehus. Årsaker til forsinkelse og andre tidstyver vil kartlegges.
  • Den kvalitative delen skal undersøke hvordan tilsynsprosessen virket inn på helsetjenestens kvalitetsarbeid. Gjennom dybdeintervjuer med nøkkelpersonell som var involvert i tilsynsprosessen stiller vi spørsmål om hvilke aktiviteter helsetjenesten satte i gang i forbindelse med tilsynet, hvordan ambulanseflytjenestens rammer påvirket tilsynsvurderingene og hvordan tilsynets oppfølgingsfase ble gjennomført.

Samlet vil prosjektet kaste lys over hvordan tilsynsprosessen kan bidra til å bedre pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten, og gi viktige bidrag til tilsynsmyndighetens metodeutvikling.

Kull 2023

Faglig bakgrunn:

Cand.med UiT 2006. Tidl. fastlege. Assisterende fylkeslege hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Spesialist i samfunnsmedisin.

Hjemmeuniversitet:

UiT Norges arktiske universitet

Veiledere:

Anne-Sofie Furberg (UiT), Gunnar Husabø (HVL), Martin Harbitz (UiT), Rune Hermansen (SFTF)

Publisert 11. jan. 2024 10:15 - Sist endret 11. jan. 2024 10:15