Nathalie Sandal

Med video har operatørene i legevaktsentralen fått et nytt verktøy til hjelp i vurdering av pasienter, symptomer og skader på telefon. Hva brukes video til, og hvordan? Det er noe av det dette prosjektet skal undersøke nærmere. 

Bildet kan inneholde: kinn, leppe, smil, øyenbryn, øyevipper.

Om prosjektet

Doktorgradsprosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalt Kompetansesenter for Legevaktmedisin (NKLM) og Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA).

Prosjektets bakgrunn

I Norge har vi 94 legevaktsentraler med operatører, oftest sykepleiere, som betjener innbyggere tilhørende til sammen 168 legevakter. Operatørene skal håndtere henvendelser fra innbyggere hele døgnet. Selv om operatørene bruker ulike beslutningsstøtte- og rådgivningsverktøy, kan det ofte være vanskelig for operatøren å få et fullverdig bilde av pasientens situasjon. Videoverktøy ble introdusert våren 2020, og åpnet opp for en ny måte å jobbe på. Det ble nå mulig for operatør å kunne se hva henvendelsen gjelder. Operatørene jobber ikke lenger «i blinde».

Intuitivt oppleves mulighet for bruk av videoverktøy som nyttig, da operatør får innhentet mer informasjon om henvendelsen, som implisitt vil kunne føre til bedre vurderinger. Effekten av videobruk er imidlertid ikke vitenskapelig dokumentert. Det kan synes som at video brukes ved få henvendelser og et smalt spekter av problemstillinger. Vi vet ikke om det har potensiale for bruk ved flere henvendelser, eller om det burde vært brukt annerledes enn i dag.

I dette prosjektet vil vi undersøke hvordan video brukes i dag, samt avdekke eventuelle forskjeller i bruk. Da kontakt med legevaktsentralen ofte er den første kontakten pasienten har med helsevesenet, er det viktig at operatør kan bruke gode- og kvalitetssikrede verktøy. Kunnskap om bruk og nytteverdi av video kan bidra til mer effektiv bruk av ressurser og kompetanse.

Delprosjekter

  • Delstudie 1: Vi planlegger først å kartlegge hvordan video brukes ved legevaktsentralene i Norge i dag. Dette skal gjøres ved å undersøke hvor mye video brukes i forhold til besvarte anrop, hva video brukes til, om videobruk påvirker samtaletid og om det fører til endret oppfattelse av hastegrad og tiltak.
  • Delstudie 2: Vi ønsker også undersøke om video er nyttig å bruke ved et bredere spekter av medisinske problemstillinger ved å ha en gruppe operatører som skal bruke video på tilnærmet alle henvendelser, og sammenligne dette med ordinær bruk.
  • Delstudie 3: Deretter ønsker vi å sammenligne pasienter som kontakter helsevesenet på nytt med samme problemstilling, blant de som har brukt video og de som ikke har brukt video. Jeg vil undersøke om bruk av video påvirker antall re-kontakter med helsevesenet.

Prosjektets tittel

Bruk av video i legevaktsentralen

Faglig bakgrunn

Sykepleier, mastergrad i Pre Hospital Critical Care.

Hjemmeuniversitet

Universitetet i Bergen (UiB).

Veiledere

Erik Zakariassen, Ingrid Hjulstad Johansen, Magnus Hjortdal

Publisert 16. okt. 2023 11:53 - Sist endret 18. okt. 2023 11:53